انتظار می‌رود محتوا و فرم مصاحبه‌های شغلی در دوران پس از کرونا چه تغییری بکنند؟

زمانی که تصور می‌کردیم در انجام مصاحبه شغلی به مهارت کافی دست یافته‌ایم و تجربه کافی بدست آورده‌ایم، دنیا به یکباره تغییر کرد! به خودی خود مصاحبه کردن و یک مصاحبه خوب در شرایط عادی، کار سخت و طاقت فرسایی بود. حال مسأله این است که در دوران شیوع کرونا و پس از آن چطور می‌توانیم فرآیند کار و مصاحبه را به خوبی مدیریت کنیم و انتظار می‌رود محتوا و فرم مصاحبه‌های شغلی در دوران پس از کرونا چه تغییری بکند؟ وحید شکری، مدیر فوروم ششم، از نشست می‌گوید.

احسان گرجی، از مصاحبه‌های پیش از کرونا گفت. از توجه بیش از نیاز به مهارت‌های نرم در مقابل مهارت‌های سخت. وی معتقد است اهمیت مهارت‌های نرم پیش از کرونا به یک رابطه فانتزی تبدیل شده بود و اکنون در زمان شیوع کرونا از اهمیت آن کاسته شده و مصاحبه‌گران تلاش می‌کنند به مهارت‌های سخت بیشتر توجه کنند. او تاکید کرد فرد هرچقدر هم که توانایی نرم بالایی داشته باشد بدون داشتن توانایی‌های سخت و دانش بدنه نمی‌تواند همراه خوبی باشد.

وحید در پاسخ به نظرات احسان از نیاز بیشتر به توانایی‌های ارتباطی در زمان کرونا گفت و به این نکته اشاره کرد که در مصاحبه‌های مجازی امکان برداشت علائم فیزیکی و زبان بدن مصاحبه‌شونده تقلیل یافته و همین موضوع باعث شده تا اهمیت مهارت‌های نرم بیشتر نمایان شود. در این راستا به چالش برقراری ارتباط در زمان دورکاری، نحوه آموزش تیم، گزارش‌گیری، گزارشگری و … اشاره کرد.

مهرسا لطانی درخصوص تغییرات سوالات مصاحبه متناسب با تغییر روش مصاحبه شغلی گفت: مبنای قسمتی از سوالات مطرح شده در مصاحبه‌ها یکسان است و فقط روش بیان آن متفاوت شده است. به طور مثال، سوالاتی که در خصوص سنجش دقت مصاحبه‌شونده پرسیده می‌شد، اگر قبلا میزان دقت مصاحبه‌شونده به جزییات با پرسش رنگ لباس همکاران واحد پذیرش در هنگام ورود به سازمان سنجیده می‌شد، اما اکنون در مصاحبه آنلاین با توجه به ایمیل ارسالی جهت هماهنگی برای زمان مصاحبه تغییر یافته است.

و در خصوص سنجش توانایی کار با کامپیوتر و نرم‌افزارهای عمومی و اینترنت که قبلا به صورت حضوری صورت می‌گرفت اضافه کرد: اکنون به صورت توانایی‌های استفاده فرد از نرم افزارهای دیجیتال و تکنیک‌های حین جلسه مصاحبه مثل نور محیط، تست میکروفون و … سنجیده می‌شود.

نرمال جدید در مصاحبه شغلی

مهرسا در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود، با توجه به تغییر روش مصاحبه ممکن است جلسات متعددی نسبت به جلسات حضوری جهت دستیابی به ارزیابی نهایی برگزار گردد که این خود از تفاوت‌های دو روش است که هردو طرف می‌بایست به آن واقف باشند. او ادامه داد در زمان کرونا ارتباطات به روش جدیدی از برقراری ارتباط صورت می‌گیرد و شاید بهتر باشد جهت به‌روز رسانی ارتباطات سازمانی و فردی به ایده‌هایی مربوط به ملاقات‌هایی در فضای غیر کاری توجه کنیم.

رضا محمدیان در کنار مهارت‌های دیجیتال و توانایی‌های ارتباطی نرم به ویژگی‌های روانشناسی و روان شناختی افراد اشاره کرد و گفت لازم است تا در مصاحبه شغلی و فرم‌ها به شناخت این ویژگی‌ها افراد توجه بیشتری شود. اینکه برای مثال آیا فرد به لحاظ روحی توانایی دورکاری دارد یا خیر؟

این یک نرمال جدید است! اشاره ای دارد به تغییرات مصاحبه شغلی در فرم و محتوا در دوران پس از کرونا

وحید در این خصوص گفت در بسیاری شرکت‌ها با انجام دورکاری هزینه‌های اجاره و آب و برق و گاز کاهش چشمگیری داشته است و با توجه به کاهش هزینه‌ها و تغییر استراتژی شرکت در انجام بعضی امور به صورت دورکاری، لازم است تمایل فرد به دور کاری یا کار در محل نیز سنجیده شود.

حمیدرضا افراش می‌گوید: دوران کرونا تاثیراتی روی فرهنگ عمومی جامعه داشته است و این تاثیرات با توجه به دوره شیوع کرونا که تا 2 تا 3 ماه دیگر ریشه کن شود و یا بیشتر طول بکشد متفاوت خواهد بود. او بر اساس تعداد مقاله‌هایی که به تازگی منتشر شده اعتقاد دارد شیوع کرونا می‌تواند عوارض روان‌شناختی مانند اختلال در سوگ و خشم پنهان ناشی از دست دادنِ کار و …  را داشته باشد که باید به آن توجه شود و یادمان باشد کرونا به ما آموخت که نظام پیشگیری بهتر از درمان است و ما بایستی ویژگی‌های خودمراقبتی و دگرمراقبتی را مدنظر قرار دهیم.

وحید اشاره کرد بهتر است این ویژگی‌ها به صورت دوره‌های آموزشی بدو استخدام انجام شود تا ضمن ارتقا فرهنگ پیشگیری و پیاده‌سازی آن در جامعه مبنایی برای حذف افراد در مصاحبه شغلی نباشد.

چالش مهارت‌های سخت و نرم در مصاحبه شغلی دوران پس از کرونا

 فاطمه چهرگان با اشاره به 4 نکته بحث را این چنین ادامه داد که:

اهمیت به مهارت‌های نرم در مصاحبه‌های زمان شیوع کرونا

با تغییر روش مصاحبه شغلی به روش آنلاین در زمان شیوع ویروس کرونا، شرایط محیطی و حتی لباس راحت مصاحبه‌شونده حس خوب و راحتی به وی می‌دهد این در حالی است که مصاحبه شونده نباید به نحوی پروسه مصاحبه را پیش ببرد که این راحتی در بیان او مشخص شود، برعکس می‌بایست توانایی مدیریت مناسب فرآیند مصاحبه در قالب یک جلسه اداری را داشته باشد و این مثالی است از توجه بیشتر به مهارت‌های نرم.

امکان یا عدم امکان دورکاری

ایران بیش از کرونا با فرهنگ دورکاری خیلی آشنا نبود. ایجاد چنین آیتمی در فرم‌های استخدامی می‌تواند تاثیرات اجتماعی-فرهنگی داشته باشد. چنانچه در این شرایط اقتصادی و فرهنگی، افراد را با آیتم دورکاری غربال کنیم به نابرابری اجتماعی جامعه دامن زده‌ایم و شکاف طبقاتی بیشتری ایجاد کرده‌ایم که این نگاه منصفانه نیست!

تست‌های مداوم کرونا

انجام مکرر تست‌های تشخیص کرونا و قراردادن اطلاعات شخصی افراد به طور کامل در اختیار شرکت، بار روانی مثبتی ندارد.

عدم شناخت کافی از شرایط حاضر

در حال حاضر شناخت ما از کرونا محدود است. نمی‌دانیم ویروس کرونا تا چه زمان و با چه شدتی در بین ما هست و در آینده‌ی پس از کرونا چه رقم خواهد خورد. فاطمه باور داشت به این سرعت نباید ساختار جذب واحد منابع انسانی و فرم‌ها را تغییر دهیم.

وحید در راستای صحبت‌های فاطمه افزود، کارآفرینان نیز همراستا با سایر فعالان اقتصادی در این شرایط کافه‌های ویژه کرونا با تهویه مناسب و فضای جداگانه را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند فضای مناسبی برای افرادی باشد که امکان دورکاری از منزل ندارند. استفاده از این کافه‌ها می‌تواند در توافقات بین کارمند و کارفرما در فرم‌های استخدام مدنظر قرار گیرد. هزینه و منافعی که می‌تواند برای شرکت داشته باشد بررسی شود و شرکت‌ها به این سمت متمایل شوند که ذخیره منابع مالی ناشی از کاهش هزینه‌های حضور پرسنل در مراکز شرکت، به درصدی مناسب نسبت به عملکرد کارمندان به آنان تخصیص یابد.

بازنگری در روند مصاحبه شغلی

در ادامه نیکو جاویدپور از بازنگری ابعاد مختلف مصاحبه‌شونده، مصاحبه‌کننده و ابزارها و پروتکل‌های مصاحبه شغلی گفت.

ما در مصاحبه‌های حضوری دیتا نانوشته‌ای داشتیم؛ اکنون در مصاحبه‌های آنلاین در فضای جدیدی قرار گرفته‌ایم. باید در برداشت‌هایمان بازنگری داشته باشیم. برداشت‌های ما تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟ اگر نیاز به به‌روز رسانی دارد، چه طور می‌توانیم آن را به‌روز رسانی کنیم؟

  1. دوباره طراحی کردن قسمتی از سوالات
  2. اضافه کردن بعضی موارد به پروسه مصاحبه، مانند امکان/عدم امکان دورکاری و شاخص‌های روانشناختی مربوطه

به طور کلی هدف مصاحبه تطبیق بین مصاحبه‌شونده و موقعیت شغلی است به نحوی که هم فرد رشد کند و هم سازمان بتواند به اهدافش برسد. اکنون شرایط این تطبیق تغییر کرده است و در نتیجه لازم است فرم و روند جذب تغییر کند. نحوه انتقال اطلاعات و ارتباط درون‌سازمانی ساختار‌یافته تغییر کرده است، گزارشات روزانه کنترل عملکرد تغییر یافته و لازم است مهارت‌های گزارش‌دهی و تدوین گزارشات کوتاه روزانه، و یا جلسات کوتاه روزانه و استفاده از ابزارهای دیجیتال جهت حفظ انسجام تیمی در فرم‌ها بررسی و یا در بدو استخدام آموزش داده شود.


علی‌هذا یکی از مهم‌ترین نکات چالش شیوع کرونا این است که روال جدیدی برای پیگیری و برقراری ارتباط اثربخش در بستر وب ایجاد شده و امکان همکاری بیشتر با افراد خارج از ایران فراهم شده است. هرچند هنوز نمی‌دانیم که آینده به کدام سمت می‌رود.

محسن عباسی که در حوزه ارایه خدمات سلامت مراقبت دیجیتال فعال است افزود: کرونا باعث ایجاد ابهام شدید شده است و این ابهام با توجه به شواهد قطعا ادامه‌دار خواهد بود. در دوران ابهام زمانی که ما شخصی را استخدام می‌کنیم در حال برنامه‌ریزی برای آینده هستیم، آینده‌ای که البته نامشخص هست. بنابراین با شرایط بسیار پیچیده و سخت مواجه هستیم، این پیچیدگی باعث شده است که ما مجبور باشیم به هر دو جنبه مهارت‌های نرم و سخت توجه شایانی داشته باشیم تا در برنامه‌ریزی برای آینده ضریب اطمینان را بالاتر برده و موفق‌تر عمل کنیم.

در ادامه پویان حسین زاده از تجربیات متفاوت خودش در مصاحبه شغلی که اخیرا انجام شده بود نکاتی را به اشتراک گذاشت. در پایان سعید کریمی نگاهی داشت به جنبه فردی و روانشناختی دورکاری و روش‌های آنلاین مصاحبه شغلی. او بیان کرد که ویژگی‌های شخصیتی متفاوت همچون خجالت کشیدن از قرار گرفتن در روبروی دوربین (افراد camera shy) برای مصاحبه می‌تواند تاثیر به‌سزایی در کاهش ابراز و به نمایش گذاشتن توانایی‌های فرد داشته باشد، در نتیجه نیاز به ارتقا مهارت‌های نرم در این زمینه محسوس است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *