مدیریت منابع انسانی کارآمد فراهم‌کننده‌ی زمینه‌ای است که در آن رابطه‌ی یک به یک و دو سویه‌ی مدیران و کارمندان، کارمندان و مشتریان و مدیران و مشتریان رصد می‌شود، تنظیم می‌شود و راهکارهای بهبود آن پژوهش و پیاده‌سازی می‌گردد. اینکه در یک سازمان که «انسان‌ها» با تمام ظرایف، امیدها و انگیزه‌هایشان چگونه می‌توانند با «حالِ خوب» اهداف عالی خود و سازمان را پیش ببرند، اینکه مدیران بایستی چطور در آفرینش این حال خوب تلاشگری داشته باشند، کارمندان به چه طریقی این حال خوب را در زیست‌بوم کاری در آن سازمان مصرف کنند و مشتریان چگونه این حال خوب را در محصول یا خدماتی که دریافت می‌کنند لمس کنند بر عهده‌ی جریان مدیریت منابع انسانی در آن سازمان است. ما در آرنجینک باور داریم جریان مدیریت منابع انسانی آن گاه که درست کار می‌کند گوشه‌های تیز را به منحنی‌های نرم تبدیل می‌کند، تاب‌آوری سیستم را بالا می‌برد و دیالوگ را به عنوان یکی از بایدهای دوست‌داشتنی در مجموعه گسترش می‌دهد.

مشاوره مدیریت منابع انسانی آرنجینک چه خدماتی به شما ارائه می‌دهد؟

سرویس مشاوره مدیریت منابع انسانی آرنجینک یکی از دیرپاترین خدمات شرکت راهکارهای پویا نارنجی از سال 1394 است. ما در مسیر مشاوره مدیریت در اکوسیستم کسب و کارهای کشورمان به صورت تخصصی بر مشاوره مدیریت منابع انسانی (HRM) متمرکز هستیم. تجربه‌ی مشاهده، مطالعه و تحلیل از نگاه مدیریت منابع انسانی در صنایع مختلف از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، حمل و نقل دریایی، پوشاک، آموزش، دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها به عنوان مشتریان‌مان این امکان را ایجاد کرده است با طیف گسترده‌ای از چالش‌های مدیریت منابع انسانی مواجه شویم و بکوشیم تا با تکیه بر دانش روز در کلاس جهانی، تفکر انتقادی و قوه خلاقه به راه‌حل‌هایی موثر و پایا دست یابیم.

آرنجینک کنار شما مدیران و صاحبان کسب و کارها می‌ایستد، با حوصله به شما گوش می‌دهد، صادقانه به شما می‌گوید که آیا می‌تواند در چالش‌ها یا توسعه سرمایه انسانی شرکت شما کمک کند یا خیر، مساله را تعریف می‌کند، سیستم‌ها و روش‌ها را در سازمان شما مطالعه می‌کند، گلوگاه‌های کارآمد و ناکارآمد مدیریت منابع انسانی را در بافتار مجموعه شما شناسایی می‌کند، به شما گزارش‌های تمیز و مفید ارائه می‌دهد، با مدیران و کارمندان شما همفکری می‌کند، راهکارهایی پویا ارائه می‌دهد و سرانجام جریان صحیح مدیریت منابع انسانی را در سازمان شما جاری می‌کند تا «حالِ خوب» برقرار گردد.

برخی از مشتریان ما

کافه آی تی

مشاوره مدیریت منابع انسانی توسط آرنجینک می‌تواند با یک آشنایی تازه اتفاق بیافتد. شما با تکمیل فرم زیر و یا تماس با ما درخواست خود را برای یک دیدار به ثبت می‌رسانید. ما در دفتر راهکارهای پویا نارنجی و یا سازمان شما با شما ملاقات می‌کنیم. شما از خواسته‌هایتان برای ما می‌گویید و ما به شما اعلام می‌کنیم چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم جریانی تازه و نظمی جدید از مدیریت منابع انسانی در مجموعه‌تان بیآفرینیم. سپس طرح همکاری را در فاصله‌ای کوتاه آماده می‌کنیم و خدمت شما ارسال می‌کنیم. این می‌تواند سرآغاز یک مسیر لذتبخش در ساماندهی و یا توسعه مدیریت منابع انسانی در سازمان شما باشد.

شرح شغلی، شناسنامه مشاغل/ مستندسازی یا عملیاتی؟

شناسنامه شغلی یا شرح شغل (Job description)، سند مکتوبی است که وظایف عمومی، تکالیف وابسته و مسئولیت‌های یک جایگاه شغلی را مشخص می‌کند. در این سند، صلاحیت‌ها و شایستگی‌های لازم برای تصدی شغل هم ذکر می‌شود. در حقیقت، شناسنامه شغل از هیچ به وجود نمی‌آید؛ بلکه یکی از خروجی‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات شغلی است.

اما تاکنون به این فکر کرده‌اید که شرح شغلی به چه کار می‌آید؟ آیا چیزی بیش از تکه کاغذی برای بایگانی سازمان است؟ چگونه می‌توان از آن به صورت کاربردی استفاده کرد؟

یکی از چالش‌های مهمی که مدیران هر سازمان همواره با آن روبرو هستند تدوین شرح شغلی‌ و اجرای درست آن است، و عموماً در محیط‌های کاری یا به صورت دقیق و درست تهیه نمی‌شود و یا به صورت کارآمد اجرایی نمی‌شود.

مشکل آنجا آغاز می‌شود که مدیر/ سرپرست با تعریف اشتباه از بعضی اصول مدیریت منابع انسانی مثل تیم‌وُرک و تکیه بر شعار «همه ما یک تیم هستیم و یک هدف را دنبال می‌کنیم» از تعیین شرح وظایف و حدود اختیارات امتناع می‌ورزد. این رویکرد و عدم تدوین شرح شغلی که دو آیتم وظایف و حدود اختیارات را شامل می‌شود مشکلات پُرشماری را در سازمان ما رقم می‌زند. در سازمان‌هایی که شفافیت وجود دارد و اصول مدیریت منابع انسانی به درستی رعایت می‌شود ارتباط بین کارمندان نیز سالم باقی می‌ماند و خبری از رفتارهای مسموم کننده در سازمان نیست.

یکی از معضلاتی که عدم شفاف‌سازی شرح شغلی در سازمان ما ایجاد می‌کند افزایش فشار کار بر بخشی از تیم و نبود عدالت سازمانی است. و با پیشروی این روند در سیستم و عدم کنترل امور، نارضایتی شغلی در بین پرسنل مجموعه اتفاق می‌افتد. کم‌کم سرمایه‌های انسانی سازمان یا از تیم جدا خواهند شد و یا بی‌انگیزه و دچار روزمرگی شغلی می‌شوند، که در هر دو حالت آسیب‌های جبران ناپدیری به سیستم وارد می‌شود.

به یاد داشته باشید که منابع انسانی زمانی از کارشان لذت می‌برند که در محیطی کارآمد و موثر فعالیت داشته باشند؛ آن‌ها باید بتوانند به وضوح دریافت کنند که اهداف شرکت چیست و چطور می‌توان به این اهداف دست پیدا کرد. کارمندان همچنین باید درک کنند که چگونه تلاش‌های آن‌ها با هدف سازمان در ارتباط است و چه نتیجه‌ای در فرآیندهای کلی سازمان ایجاد می‌کنند.

توانمندسازی کنید…

یکی از روش‌های قدرتمندِ توانمندسازی منابع انسانی تفویض اختیار به کارمندان است، آگاه باشیم که تفویض اختیار با تقسیم کار متفاوت است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تفویضِ اختیار صحیح و به‌موقع می‌تواند افزایش انگیزه‌ی کارکنان یک سازمان باشد. کسانی که کاری به آن‌ها محول می‌شود احساس می‌کنند که توانمندی‌هایشان دیده شده و شایستگی‌هایشان پذیرفته شده است. همان کاری که یک مدیر با بی‌حوصلگی انجام می‌دهد، احتمالاً توسط یک کارمند با شوق تمام انجام خواهد شد و همین انگیزه و نشاط می‌تواند روی کیفیت کار هم تأثیر بگذارد.

به علاوه، بیشتر تکنیک‌‌های مدیریت زمان به نوعی به بحث واگذاری و تفویض اختیار اشاره می‌کنند و به آن توجه دارند. به عبارت دیگر بخشی از مشکل کمبود زمان را باید به «ضعف در تفویض اختیار» ربط داد و ریشه‌اش را در آن‌جا جستجو کرد. اما متاسفانه بعضاً شاهد هستیم بسیاری از مدیران از این تکنیک مفید در بهبود سیستم یا غافل هستند و یا پیشرفت منابع انسانی را مانع و خطری جدی برای مدیریت و موقعیت خود می‌دانند.

شرح شغلی

فواید تدوین و به روزرسانی شناسنامه شغلی در سازمان ما چیست؟

شناسنامه شغلی در پاسخ به دلیل وجود یک شغل ایجاد می‌شود و به شکلی شفاف باید:

  • انتظاراتی را که از یک کارمند در جایگاه شغلی می‌رود، بیان کند؛
  • جزئیات لازم برای ارزیابی شغل را در اختیار نامزدهای آن شغل قرار دهد؛
  • به فرموله کردن پرسش‌هایی که ممکن است در مصاحبه شغلی بپرسند کمک کند؛
  • به کارمندان بالقوه یک جایگاه شغلی توانایی دهد تا نقش خود را در ساختار سازمانی تشخیص دهند؛
  • به نوشتن یک قرارداد کاری معتبر برای جایگاه شغلی کمک کند؛
  • به تعیین اهداف کاری کوتاه‌مدت و بلندمدت کارمند یاری برساند؛
  • در ارزیابی عملکرد شایسته‌نگر کارمند ایفای نقش کند؛
  • در بحث جانشین‌پروری و جابجایی شغلی کارکنان به یاری سازمان بیاید؛
  • در طراحی و شکل‌گیری برنامه‌های آموزشی و توسعه فردی کارمندان کمک کند.

آرنجینک چگونه بازبینی و به روزرسانی شرح شغلی را در سازمان شما پیاده سازی می نماید؟

آرنجینک یک موقعیت شغلی را از دو بُعد مورد بررسی قرار می‌دهد:

  • شرح موقعیت شغلی (Job Description)
  • شرح ویژگی‌ها و توانایی‌های فرد مناسب برای فعالیت در موقعیت شغلی (Job Specification)

در راستای بررسی موارد فوق و تدوین و به روزرسانی شرح‌های شغلی سازمان شما تیم مشاور ما:

  1. با مدیران و سرپرستان بخش‌های مختلف در جلسات آنلاین/ حضوری مصاحبه می‌کند؛
  2. اهداف و چشم‌اندازهای سازمان شما را بررسی و تحلیل می‌کند؛
  3. بودجه تعیین شده برای استخدام و حقوق منابع انسانی را مورد بازبینی قرار می‌دهد، و در صورت نیاز تغییرات لازم را به شما مشاوره می‌دهد؛
  4. شرح وظایف و حدود اختیارات پوزیشن‌های شغلی موجود را مورد پژوهش و بازبینی قرار می‌دهد، و در صورت نیاز به تعریف موقعیت شغلی جدید آن را با توجه به سه مورد بالا تدوین می‌کند.
  5. مهارت‌های مورد نیاز موقعیت شغلی را از نظر تحصیلات، و تخصص‌های فنی مربوطه و مهارت‌های نرم تعیین می‌نماید.

شناسنامه‌های شغلی بر اساس نیاز سازمان‌ها طراحی می‌شوند؛ بنابراین در خصوص اثرگذار بودن و عملیاتی شدن، طبیعی است که به طور دوره‌ای بازبینی شوند، و در صورت لزوم به‌روز شوند. این مهم در راستای مدیریت استعدادها و پرورش مدیران بدون عنوان شکل می‌گیرد و یکی از وظایف مهم دپارتمان مدیریت منابع انسانی سازمان‌هاست.

تیم مشاور و تحلیل آرنجینک با نگاهی مدرن و منطبق بر کلاس جهانی مدیریت سرمایه‌های انسانی کنار شما می‌ایستد تا با بازبینی و به روزرسانی شرح شغلی‌های سازمان‌تان، قطب‌نمای پُرقدرت جهت‌یابی در جاده رشد و ارتقای شغلی، استخدام بهتر، و پرورش و نگهداشت استعدادهای سازمان‌تان را در دستان‌تان بگیرید.