فاز یکم کتابخانه ی نارنجی روز یکشنبه 22 اسفندماه 1395 به کار خود پایان داد. با پایان فاز یکم گزارشی از عملکرد دو فاز نخست کتابخانه ی نارنجی — فاز صفرُم و فاز یکم — ارائه می گردد.

همه چیز از یک تابستان گرم شروع شد.

تابستان بود و سُنتی دیرینه برای بیشتر خواندن. کمپین #در_این_تابستان_هر_هفته_یک_کتاب_بخوانیم یک ایده ی خام اولیه بود که به سرعت پر طرفدار شد. این کمپین در کانال تلگرام OrangeInk بر پا بود تا هر هفته از تابستان به معرفی یک کتاب جذاب بپردازد. قبل تَرش در بهار 95 و مصادف با نمایشگاه کتاب تست های اولیه و پایلوت ش خیلی غیرمحسوس زده شده بود!

یک نشست متفاوت

اما مگر می شد بیخیالش شد؟ همه را شیفته ی خودش کرده بود تا جایی که شد موضوع سومین نشست ایده بازی مان در 16 مهر 1395. در همین روز فاز صفرم کتابخانه ی نارنجی در گروهی در بستر تلگرام آغاز به کار کرد.

یاد-داشت، واکمن و سفر به سبک مارک و پلو!

فاز صفرم به 45 عضویت رسید. از پروژه های شاخص آن فاز می توان به پروژه ی واکمن 1 اشاره کرد که تجربه ی باهم خوانی کتاب بود از اقصی نقاط این کره ی خاکی در بیست و هفت روز، با 27 روایت مختلف.

یک نشست مخصوص

دیگر برای خودش شده بود یک برند. اولین نشست تخصصی کتاب بازی همزمان با هفته ی کتابخوانی با شعار #ایرانی_میخواند در 27 آبان 95 برگزار شد.

از فاز صفرُم به فاز یکم

تصویر لوگو فاز یکم کتابخانه نارنجی است.

اکنون کتابخانه می خواهد فاز بیاندازد! در نخستین روزهای زمستانی که بحق سرما برفی خواهد بود، باید کوچ کنیم به فاز یکم. ساختمان جدیدی خریده ایم؛ خوشگل است؟ متعلق به شماست. کلبه ی درویشی ست. پاتوق یاران است.

خانه ی جدیدمان اما دو قانون داشت:
کروکی اش را گذاشته بودیم در یک فرم. تکمیل ش که می کردند خود به خود ظاهر می شد.
هنوز گاز نکشیده بودند آن جا. خانه مان با شومینه کار می کرد. چوب های شومینه ش با اعضای کتابخانه. چوب «همیشه» که باشد، مدام، پیوسته، دودکش های خانه مان پیپی چاق می کردند و نفس شان مَشتی بود.

کتابخانه ی نارنجی در خانه ای با شیروانی قرمز

بنا شد دومین واکمن مان را ببریم جایی همین نزدیکی ها؛ در خانه ای با شیروانی قرمز. زنده با طعم زندگی دو غول هنر. دومین نشست کتاب بازی روز 19 اسفند 1395 برگزار شد.

این که فاز بعدی کی و چگونه باشد نیاز به مطالعه ی دقیق دو فاز قبلی و بازنگری روی آن ها دارد. کتابخانه ی نارنجی در OrangeInk پابرجاست، و مسیر آینده-ش را برنامه ریزی می کند.