شتابدهنده ها چگونه جاهایی هستند و چگونه باعث رشد استارت آپ ها می شوند؟

شتابدهنده ها جزیره هایی جذاب هستند که اتمسفر زایش خلاقیت در آن ها در بالاترین درجه شناور است. یک شتابدهنده ی استاندارد محیطی جدی اما بازیگوش است که استارت آپ ها می توانند خودشان را به آن ها معرفی کنند، مورد پذیرش قرار بگیرند، خاک صحنه بخورند، بیاموزند، به محصول برسند و در نهایت بر اساس تفاهم نامه ای که در بدو ورود به شتابدهنده امضا کرده اند با شراکت آن ها در بخشی از ارزش سهامی استارت آپ از آن خارج شده و مستقل شوند.

تصویری از شتابدهنده استارت آپ ها متعلق به مایکروسافت در هند

ورود برای تمامی خلاق ها آزاد است!

اتمسفر یک شتابدهنده جدی اما بازیگوش است؛ درست همان چیزی که از آن به عنوان قاعده ی بازی در بروز خلاقیت نام برده می شود. در یک شتابدهنده استارت آپ شما مورد محک جدی قرار می گیرد که

  • آیا ایده تان ارزش سرمایه گذاری زمانی و امکاناتی دارد؟
  • آیا تیم منسجمی برای شروع کار جمع و جور کرده اید؟
  • آیا در پیگیری ایده تان و تولید محصول اولیه مصمم هستید؟
  • آیا محصول اولیه تان ارزش سرمایه گذاری مالی دارد؟
  • آیا تیم تان از چالش های تیم وُرک که برای هر تیمی اتفاق می افتد سالم بیرون می آید؟
  • آیا توانایی حضور در بازار هدف با یک مزیت رقابتی ویژه را دارید؟
  • آیا قدرت مستقل شدن و خروج از سیکل شتابدهنده را دارید؟
تصویری از شتابدهنده استارت آپ های آواتک

فوتبال دستی، پینگ پنگ و زندگی گوگلی

بله، درست است. بعضی از این جزیره های خلاقیت دست کمی از آفیس های گوگل ندارند: محیطی با معماری مبتکرانه، پر از رنگ های شاداب، پر از مبل های راحتی که می شود در آن ها فرو رفت و کد نوشت، میزهای فوتبال دستی و پینگ پنگ که اجازه ی کاهش انرژی به شما نمی دهد، بعضی اوقات یخچال هایی با خوراکی های سالم و خوشمزه، مِنتورها و کوچ های درجه یک، اتاق هایی با میز کارهایی دوست داشتنی و پر از گیاهان و گل های زیبا. اما قاعده ی بازی می گوید شما زمانی از این زندگی گوگلی لذت می برید که استارت آپ تان هم در حال رشد باشد. استارت آپی که تیمش بعد از یک ماه از هم می پاشد دیگر حوصله ی فوتبال دستی ندارد! استارت آپی که تنبلی می کند و بعد از گذشت مدتی طولانی هنوز اندر خم یک کوچه است و محصول ابتدایی را پایلوت نکرده تمرکز بازی پینگ پنگ ندارد.

چیزی که قبل از ورود به یک شتابدهنده بایستی مد نظر داشت این است که به طور طبیعی برای هر شتابدهنده ای در مرحله ی اول ایده ی شما، سپس تیم شما و در نهایت محصول خروجی شما اهمیت دارد. و از نظر اولویت بندی بایستی ترتیب قبل را وارونه کنید. یک شتابدهنده بایستی هر آنچه برای سرحال بودن و به کارگیری ماشین خلاقیت شما لازم است را فراهم کند، اما نباید آن را با یک کانون فرهنگی ورزشی محله اشتباه گرفت!

تصویری از شتابدهنده استارت آپ های تک

به شتابدهنده برویم یا نه؟

قبل از پاسخ به این پرسش بایستی به این پرسش پاسخ داد:

اصلا تیم و کسب و کار ما باید یک استارت آپ بشه؟

به این سوال در جستاری جداگانه در آینده خواهیم پرداخت، اما اگر یک استارت آپ هستید، توصیه می شود به یک شتابدهنده وارد شوید. بسیاری از خوش نام هایی که امروز می شنویم محصول همین شتابدهنده های وطنی هستند، نام هایی مثل: نواک، فرانش، نوار و نیوو. البته یک استارت آپ می تواند بدون حضور در یک شتابدهنده هم موفق شود، اما مسیر ناهموارتر و کار سخت تری پیش رو دارد.

تصویری از شتابدهنده استارت آپ های دیموند

احسان گرجی

مدرس رهبری و توسعه فردی

© تصویر ابتدایی تصویر یک شتابدهنده ی مایکروسافت در هند است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *