تفکر دسته بندی شده ذهن شما را مرتب و شاداب می کند تا به حساب تمام برنامه ها و رویاهایتان برسید!

تفکر دسته بندی شده یعنی برای داشتن تفکری برتر و منظم Folder-Based فکر کنیم. ذهنمان را تقسیم کنیم به سه یا چهار فولدر رنگی. کارهایی را که باید در طول روز انجام دهیم، اتفاقاتی را که رقم می زنیم یا شرایطی غیر قابل پیش بینی را که برایمان به وجود می آید هر یک در فولدر خودش قرار دهیم. اینکه در راه ماشین مان خراب شد واقعا ارتباطی به جلسه ی کاری که باید تا دقایقی دیگر داشته باشیم ندارد! کی گفته است نمی توان هم تحصیلات عالیه داشت و هم کار درجه یک موازی آن؟ چند وقت است با توجیه درگیری زیاد کاری سفر نرفته ایم؟

تصویری متشکل از چهار فولدر رنگی بیانگر تفکر دسته بندی شده؛ همچنین پیشنهاد شده در جستار ZDT

برای تفکر دسته بندی شده

فولدرسازی کنید.

ببینید معمولا در روز با چه جنس فعالیت هایی مشغول هستید. فقط سر کار می روید؟ سر کار می روید و درس هم می خوانید؟ فقط دانشگاه می روید؟ برنامه ی منظم ورزشی دارید؟ هر چند وقت یکبار رویدادهای خانوادگی دارید؟ خرید خانه با شماست؟ دوست دارید هر روز مطالعه کنید و یادتان نرود؟ پس برای خودتان تعداد محدودی فولدر مادر در ذهن در نظر بگیرید.

برای تفکر دسته بندی شده

رنگ آمیزی کنید.

حالا که فولدرها مشخص شدند، یک رنگ برای هر کدامشان در نظر بگیرید. از اصول پایه ی روانشناسی رنگ ها استفاده کنید؛ برای مثال رنگ قرمز با جنب و جوش زیاد و یا عواطف انسان سر و کار دارد. آبی رنگ جهانی رسمی کار است و … رنگ آمیزی فولدر ها به شما کمک می کند آن ها را از هم متمایز کنید و راحت تر به حساب هر یک برسید! این است جادوی تفکر دسته بندی شده.

برای تفکر دسته بندی شده

ذهنتان را مدیریت کنید.

سعی کنید رنگ آمیزی فولدرهایتان را در نوشتن چک لیست کارهای روزانه نیز رعایت کنید. ذهن شما باید اعتماد کند که برای مثال تمامی فعالیت های مربوط به تحصیل شما سبز رنگ هستند و این کُدگذاری را همه جا ببیند. حالا شما ذهن مرتب و شادابی دارید که ممکن است مجموعه ای از ده ها فعالیت، برنامه و رویا باشد، اما ذهن آشفته و کندی نیست. در واقع در تفکر دسته بندی شده شما ذهنتان complex است و نه complicated!

هر فولدر محترم است ولی روی فولدرهای دیگر تاثیری ندارد. در تفکر دسته بندی شده، این که امروز روز پرکار و شلوغی داشته اید برای مثال به فولدر آبی مربوط می شود و نه فولدر خانواده که زرد است. میهمانی امشب سر جایش است و اخم کردن هم ممنوع می باشد!

احسان گرجی

مدرس رهبری و توسعه فردی

1 پاسخ
  1. سمیرا قلی زاده
    سمیرا قلی زاده گفته:

    چه قدر خوب می شود که تک بعدی نباشیم.
    فولدر خالی نداشته باشیم.
    فولدر از دست رفته یا فراموش شده نداشته باشیم.
    و تمام فولدرهایمان را به موازات هم پیش ببریم تا دنیای رنگارنگ تری داشته باشیم با این فولدرهای پر رنگی رنگی!

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *