عدالت و برابری در محیط‌های کاری

عدالت یکی از میراث‌های شکوهمند و جدایی‌ناپذیر بشریت است که بنیان حقوق بشر را تشکیل داده است. باور به نظریه برابری، اهمیت تاثیرات عدالت سازمانی بر بهبود و پیشرفت عملکرد سازمان‌ها و مشاهدات و تحلیل عملکرد منابع انسانی ایده موضوع هشتمین فوروم آینده‌پژوهی مدیریت منابع انسانی آرنجینک را رقم زد. فوروم هشتم بعد از بازنگری بر جلسات برپا شده در فصل اول با تغییراتی در راستای ارتقاء کیفیت فوروم‌ها، سومین جمعه از آذرماه با حضور جمعی از فوروم نشین‌ها برگزار شد.

مفهوم عدالت سازمانی

‏Good News (بخش جدید فوروم‌های آینده پژوهی) آقایان سعید کریمی‌میرا، احسان گرجی و خانم‌ها مهرسا لطانی، نیکو جاویدپور و آزاده افراش در بخش آغازین فوروم گرمای محفل هشتم را دوچندان کرد، و جلسه با انرژی و آرزوی بهبود سرزمین‌مان ایران و ایجاد آسایش و آرامش برای همه ایرانیان شروع شد. در بخش تحلیل موضوع گعده‌ی هشتم، عدالت و برابری در محیط‌های کاری، از اعضای محترم نشست در مورد مفهوم عدالت سازمانی پرسیده شد. سعید کریمی‌میرا یک گام عقب‌تَر ایستاد و در مورد سه ایده‌ی مختلفی که در معنای عدالت مطرح است سخن گفت.

ایده نخست این است که عدالت بر شایستگی‌ها تکیه دارد و با آن‌ها دم‌ساز است. ایده دوم بر برابری و نیاز متکی است. می‌گوید که انسان‌ها، همه، ارزشی برابر و حقوقی برابر دارند.

در ادامه فوروم‌نشین‌ها نظرات خود را در مورد مفهوم عدالت سازمانی به بحث و تبادل نظر گذاشتند. مهرسا لطانی بر این باور بود که در یک سازمان فرصت‌ها برای استفاده از مزایا برای تمامی منابع انسانی به طور یکسان باشد، با این شرط که گاهی نیاز است در راستای بهره‌وری بیشتر سازمان تبعیض مثبت ایجاد کنیم. مثلا اگر شغلی به چشم‌اندازها و اهداف کسب و کار بیشتر کمک می‌کند از مزایای بهتری سود ببرد.

نیکو جاویدپور با طرح این سوال که آیا مفهوم عدالت در سازمان‌های مختلف از مولفه‌‌های یکسانی برخوردار است یا متفاوت هستند در مورد برقراری عدالت در سازمان‌ها افراد را به چالش کشید.

احسان گرجی ضمن اعلام موافقت با ایجاد تبعیض مثبت در کسب و کارها بیان کرد نگاه سازمان به استفاده از امکانات و مزایا برای تمام منابع انسانی می‌بایست برابر باشد، اما در شرایطی خاص بعضی از افراد نیاز به آموزش‌ها و همراهی بیشتر مجموعه دارند تا همسان‌سازی بین منابع انسانی در سازمان شکل بگیرد.

فوروم آینده‌پژوهی ایچ‌آر - موضوع هفته هشتم - عدالت سازمانی

طبقه‌بندی عدالت در سازمان

آزاده افراش بخش دوم گفتمان فوروم را با طرح پرسش از دیدگاه اعضای فوروم در مورد انواع عدالت سازمانی آغاز کرد:

  • عدالت توزیعی

عدالت توزیعی ارزیابی فرد از عدالت در توزیع منابع بین طرفین یک مبادله اجتماعی است. طبق این دیدگاه افراد توزیع خروجی‌ها را تا جایی که متناسب با میزان مشارکت شغلی باشد، عادلانه می‌دانند.

  • عدالت رویه‌ای

به عنوان عدالت درک شده از رویه‌های استفاده شده در گرفتن تصمیمات تعریف می‌شود. رویه‌های عادلانه مواردی هستند که به طور مداوم اعمال می‌شوند، متاثر از علایق شخصی نیستند، بر اساس اطلاعات معتبر و قابل تصحیح هستند، نگرانی‌های افراد تحت تأثیرشان را منعکس می‌کنند و مطابق با معیارهای اخلاقی هستند. به طور خلاصه عدالت رویه‌ای به بررسی آثار مثبت و منفی تصمیم‌های مدیران بر کارمندان آن‌ها از نظر میزان شفاف و منصفانه بودن اجرای این تصمیمات می‌پردازد.

  • عدالت تعاملی

اشاره دارد به تعاملات بین کارفرما، سرپرست بخش و کارکنان یک سازمان با همدیگر. اخلاق تعریف شده و مطلوب می‌بایست مبتنی بر احترام، اطلاعات و اخلاق باشد.

پس از بخش Pausa Caffe و شنیدن چند موسیقی در قسمت پایانی بررسی موضوع فوروم هشتم، به نتایج حاصل از درک درست عدالت در سازمان پرداخته شد:

مهرسا لطانی به رضایت شغلی و تاثیرات این مهم در کسب و کارها اشاره کرد. نیکو جاویدپور فواید درک درست عدالت در سازمان را در سه بخشِ افزایش تعهد شغلی و شفاف سازی، تنش زدایی از سیستم و افزایش بهره وری مطرح نمود و احسان گرجی تمرکز افراد روی کار خودشان و نتایج آموزش را از مزایای عدالت سازمانی نام برد.

میراث آسمان - مهرسا لطانی - فوروم هشتم

دو بخش جدیدی که از‌ آذرماه به فوروم‌های آینده پژوهی HR آرنجینک اضافه شده است حُسن ختام هشتمین جلسه از این سلسه نشست‌ها بود؛ یک بازی که با اجرای احسان گرجی رقم خورد و شور و هیجان خاصی به همه افراد منتقل کرد، و بخش سخنرانی جذاب و آموزنده ده دقیقه‌ای این بار پیرامون پروژه شگفت‌انگیز «میراث آسمان» که مهرسا لطانی عزیز برای‌مان حکایت کرد. پیشنهاد می‌کنیم لذت دانستن در مورد این پروژه ملی را از خود دریغ نکنید.

آزاده افراش

مدیر فوروم هشتم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *