گفتگوی حساس شامل چه گفتگوهایی می شود و راه موفق بیرون آمدن از آن ها چیست؟

هنگامی که افراد برای اولین بار اصطلاح «گفتگوی حساس» را می شنوند، بسیاری از آنها در ذهن خود میز بزرگی را تصور می کنند که دور تا دور آن روسای جمهور جهان نشسته اند و درباره آینده جهان با یکدیگر گفتگو و مذاکره می کنند. اگرچه این تصور می تواند درست باشد، اما منظور ما چیز دیگری است. منظور ما از گفتگوی حساس اشاره به تعاملاتی دارد که برای هر فردی می تواند رخ دهد. گفتگوهایی که هر روز با آنها مواجه می شویم و زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

هنگامی که مسائل بسیار حساس، دیدگاه های متفاوت و هیجانات شدیدی وجود دارد، یک گفتگوی معمولی تبدیل به گفتگوی حساس می شود و از سوی دیگر، هر قدر یک گفتگو حساس تر شود، توانایی مدیریت مؤثر آن کاهش می یابد. اجتناب از این گفتگوها و یا عدم مهارت در مدیریت آن ها عواقب بسیار ناخوشایندی به دنبال دارد و عدم موفقیت در گفتگوهای حساس، تمامی جنبه های زندگی ما از جمله کسب و کار، ارتباطات، روابط خانوادگی و حتی سلامتی ما ر ا در معرض خطر قرار می دهد.

کیفیت زندگی شما حاصل چگونگی گفتگوها و مکالمات شماست. با توجه به میزان بالای سوء تفاهم هایی که در طول شبانه روز در ارتباطات اجتماعی، خانوادگی و کاری برایمان  پیش می آید، آگاهی از روش مواجهه با گفتگوهای حساس می تواند به عنوان یکی از ضروریات مطالعاتی ما مورد توجه واقع شود.

تصویری شامل یک دفتر یادداشت و یک فنجان قهوه، با الهام از موفقیت در گفتگوی حساس

آنچه برای به استقبال رفتن گفتگوهای حساس مورد نیاز است:

  • ابزارهای موفقیت در یک گفتگو چیست؟
  • چگونه شرایطی را در خود و دیگران به وجود آوریم که گفتگوی ما با کمترین مقاومت به پیش رود؟
  • چگونه قانع کننده و نه پرخاشگرانه صحبت کنیم.
  • چگونه گوش دهیم؟
  • چگونه محترمانه بازخورد بدهیم؟ 
  • یادگیری تشخیص زمانهایی که در مکالمه ای حیاتی قرار داریم.

بسیاری از ما نمی دانیم وقتی در موقعیتی قرار می گیریم که مورد بی احترامی یا خشونت کلامی واقع شده ایم چه کار کنیم؟ آیا در چنین مواقعی تقابل بهترین راه است؟ آیا سکوت کنیم، و اجازه دهیم فرد مقابل فکر کند، با فردی ترسو و ضعیف طرف است و با احساس قدرت به بیان کلمات ناموزونش ادامه دهد؟

ایجاد امنیت یا حس ایمنی در گفتگوها از مهم ترین پارامترهای یک گفتگوی موفق است. برای برطرف شدن برخی سوء تفاهم ها گاهی صداقت نیز مؤثر نمی افتد. وقتی صداقت به آسانی باعث رنجش دیگران می شود، باید راهی بیابیم تا امنیت در ارتباط حفظ شود. این کار تا حدی مثل این است که از کسی بخواهیم بدون اینکه طرف دردش بیاید مشتی حواله ی بینی اش کنیم. براستی، چطور می توانیم ناگفتنی ها را به زبان بیاوریم و در عین حال احترام را هم حفظ کنیم؟

در واقع، اگر بدانیم چگونه می توانیم با دقت سه جزء اساسی شامل اطمینان، تواضع و مهارت را باهم در آمیزیم این کار شدنی است.

افراد ماهر در گفتگو، این قابلیت و مهارت را دارند که بدون اینکه دیگران را به وحشی گری وادارند، یا آن ها را بی دلیل برنجانند آزادانه حرفشان را بزنند.

© در تصویر معرفی مطلب از گرافیکی از flaticon.com استفاده شده است.

وحید شکری

وحید شکری دانش آموخته‌ی مدیریت صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد است و سال ها با شرکت های خارجی مطرح در ایران مانند اسکانیا و دنون همکاری داشته است. او ترویج دهنده و معلم مهارت های نرم در توسعه فردی و پیشرفت شغلی است.

2 پاسخ
  1. سمیرا قلی زاده
    سمیرا قلی زاده گفته:

    موضوع بسیار جالبی است. فقط نحوه ی استفاده از این ابزار ها رادر کارگاه مربوطه مطرح می کنید؟ چون این مقاله که بیشتر حالت معرفی دارد و تکنیک ها را ارائه نداده است. چالش برانگیز بود. ممنون.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *