رازهای سوپراستار شدن در شغل مان کدامند؟ و ورود به باشگاه حرفه ای ها چه شرایطی دارد؟

رازهای سوپراستار شدن در شغل مان کدامند؟ که کلاس کاری مان را ببریم در کلاس جهانی — World Class — و بشویم ستاره ی شغل مان و تاپ شویم و خواستنی و به مرور پله های نردبان را جوری بالا برویم که به قول رامین صدیقی شغل مان بشود jobby مان و درست همان روزهاست که باید دستان تان را به گرمی فشرد و گفت: سلام خانم/آقای سوپراستار! ورودتان به باشگاه حرفه ای ها مبارک!

عاشق کارتان باشید.

ساده است، نه؟ تجربه ی من در مدیریت سرمایه های انسانی می گوید کمتر از 50 درصد افراد عاشقِ پیشه شان هستند. شاید باورش کمی سخت باشد، اما عاشق پیشگی در حرفه ی افراد یک اصل از قبل پذیرفته شده نیست. این عاشقی ماحصل پاسخ به سوال هایی روزانه است:

من چرا باید صبح برای این کار بیدار شوم؟ چرا باید به محل کارم بروم؟ آیا من همکارانم را دوست دارم؟ آیا مدیر/رییسم را دوست دارم؟ برای رسیدن به جایگاه فعلی شغلم تا به حال چه کرده ام؟ آیا این شغل انتخابم بوده است؟ 10 سال دیگر در شغلم کجا ایستاده ام؟ 5 سال دیگر چطور؟ چه چیز این شغل برایم بی نظیر است؟ از چه چیز این شغل م ت ن ف ر م؟ این شغل چقدر برایم رویایی ست؟ این محل کار چطور؟ آیا از شرایط مالی شغلم راضی ام؟

جواب تمام سوالات بالا را که هر روز دادیم، با خودمان که رو راست بودیم، به جواب هایمان که خیلی خوب گوش کردیم، خودمان متوجه می شویم عاشق شغل مان هستیم یا خیر؟ اگر نبودیم، قوانین عضویت در باشگاه حرفه ای اجازه ی حضورمان در باشگاه را صادر نمی کند. حرفه ای ها هم که اهل چانه زدن نیستند!

دیسیپلین داشته باشید.

حرفه ای ها دیسیپلین دارند؛ یک سری دیسیپلین که شغل شان وضع می کند و یک سری که خودشان در طی سالیان کاری به آن ها دست می یابند. دفاتر جذاب گوگل را حتما دیده اید. آن ها حتی سُرسره هم دارند در آن جا؛ میز پینگ پنگ، پلی استیشن، تاب، … اما گوگل گوگل شد، و گوگل ماند، و موفق شد آن قدر برایمان تاثیرگذار باشد که حتی سبک زندگی مان را هم طراحی کند — که غایت آرزوهای یک محصول است — به خاطر خیلی از عوامل و در درجه ی اول دیسیپلین کاری موجود در آن. خانم مهندس! آقای حسابدار! خانم معلم! آقای دکتر! خانم فروشنده! آقای پاکبان! به تمامی دیسیپلینی که شغل تان ایجاب می کند پایبند باشید در پنهان و عیان! و حتی از آن ها فراتر نیز بروید و برای خودتان دیسیپلین های سختگیرانه تر بسازید، و با وفاداری به آن ها هر روز تحسین همه را به همراه داشته باشید. آن ها کم کم می شوند جزئی از QR Code حرفه ای شما که دیگران به احترامش کلاه از سر بر می دارند. من به احترام پاکبانی که بجای لج بازی با خودروهای مسدود کننده ی جوی های آب و ضربه به آن ها برای بلند شدن صدای دزدگیرشان از یک کاغذ یادداشت استفاده می کند و آن را زیر برف پاک کن قرار می دهد تمام قد می ایستم و کف می زنم.

تصویری با عنوان ورود افراد غیر حرفه ای اکیدا ممنوع!

راست گو و شفاف باشید.

باشگاه حرفه ای ها باشگاه سختگیری ست. باشگاه حرفه ای ها یک قانون سخت دیگر نیز در آستانه ی عضویت دارد: فقط ورود راستگوها بلامانع است. راستگوها ارزش واقعی خودشان را در بازار رقابتی کار می دانند، برای توسعه فردی و توسعه شغلی خودشان سرمایه گذاری زمانی و مالی می کنند و از پذیرش مسئولیت های سنگین تر از آن چه در دایره ی توانایی شان است هوشمندانه و قبل از وقوع یک فاجعه جلوگیری می کنند. راستگوها مزیت رقابتی محصولی را که ارائه می دهند خوب می دانند و آن را نه یک کلمه بیشتر و نه کمتر با شفافیت کامل نمایش می دهند. باشگاه حرفه ای ها برای این به وجود آمده است که دنیا کم کم جای زیباتری برای زندگی شود، چون دیگر دروغگویان در آن جایی ندارند و تمامی بحث ها پس از آن سر اپسیلون های بیشتر کیفیت است، و نه تِزهای من در آوردی و بی اساس برای پوشش ضعف های آشکار دانشی، تخصصی و کاری!

متواضع باشید.

یکی دیگر از قوانین سخت ورود به باشگاه حرفه ای ها تواضع بیشتر در عین حرفه ای تر بودن است. می خواهید سوپراستار شغل تان باقی بمانید؟ می خواهید ماندگار باشید و سرآمد؟ می خواهید خواستنی باشید و آرزوی هر تیم برای حضور شما در آن؟ متواضع باشید. تعارفات دیگران را برای بازی های پوپولیستی که تنها کاری که می کنند خارج کردن شما از مسیر تمرکز و پیشرفت است با لبخند رد کنید. حرفه ای ها چون جهان بینی درستی نسبت به شغل خود دارند می دانند که این طنزِ موقعیت است که تواضع را کنار بگذارند و بخواهند سر و صدا راه بیاندازند. حرفه ای ها ارزش واقعی خودشان را در بازار رقابتی کار می دانند و مطمئن هستند با انتخاب های درست، عشق به کارشان، وفاداری به دیسیپلین های سختگیرانه، صداقت همیشگی و فاقد تبصره، و تداوم خستگی ناپذیر در توسعه فردی و توسعه شغلی و یادگیری غیر قابل توقف حتما دیده می شوند. آن ها می دانند توسط درست ترین افراد در درست ترین زمان دیده می شوند. لذت بخش است، نه؟

احسان گرجی

مدرس رهبری و توسعه فردی

رویداد پیشنهادی

در آخرین گام از رویدادهای باکس تابستان OrangeInk، می آموزیم چگونه به سوپراستار شغل مان تبدیل شویم؟ سوپر استارهای هر شغل چکار می کنند که اینقدر خواستنی و درجه یک هستند؟ آن ها به چه ظرایف کاری پایبند هستند که #جنون_کیفیت آن ها در کارشان آن ها را به رویاهای دیگران برای حضور در تیم شان تبدیل کرده است؟ در این کارگاه آموزشی با تِم #توسعه_شغلی 21 راه برای تبدیل شدن به سوپراستارهای شغل مان را با هم مرور می کنیم. این کارگاه در 24 شهریور 96 برگزار می گردد.

2 پاسخ

تعقیب

  1. […] ۴٫ بهترین عملکرد حرفه ای خودت را به نمایش بگذار با داشتن بالاترین انتظار حرفه ای از خودت یعنی کارکردن در level جهانی. […]

  2. […] ۴٫ بهترین عملکرد حرفه ای خودت را به نمایش بگذار با داشتن بالاترین انتظار حرفه ای از خودت یعنی کارکردن در level جهانی. […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *