سواد محیط زیست چیست و خرده-تعاریف آن دقیقا به چه مواردی اشاره دارند؟

هر ساله روز 22 آوریل به نام روز جهانی زمین شناخته می شود. این روز در سال 2017 با شعار سواد محیط زیست و آب و هوا در سراسر جهان جشن گرفته شد. اما سواد محیط زیست دقیقا به چه معناست؟ و آیا ما سواد محیط زیست داریم؟ در این مطلب با این مقوله بیشتر آشنا می شویم و خرده-تعاریف آن را با هم می خوانیم.

تصویری انتزاعی با تاکید بر مراقبت از زمین با افزایش سواد محیط زیست

آموزش زیربنای توسعه است. ما بایستی کیفیتی شهروندی پدید بیاوریم که در مورد مفاهیمی همچون تغییرات آب و هوایی و اثرات مخرب آن روی سیاره مان آگاهی کاملی داشته باشد. ما باید هر نفر از شهروندان زمین را به دانشی مجهز کنیم تا توانایی دفاع از محیط زیستش را داشته باشد.

 موسسه ی بزرگداشت روز زمین |  www.earhday.org

سواد محیط زیست

موسسه ی معتبر P21 که وظیفه ی ترسیم فریم وُرک نوین آموزش در قرن 21 را برعهده دارد در تعریف سواد محیط زیست این چهار خُرده-تعریف را می آورد:

  • دانش و فهم محیط زیست و عوامل تاثیر گذار بر آن، و به طور اخص مسائل مربوط به هوا، آب و هوا، زمین، غذا، انرژی، آب و اکوسیستم های طبیعی؛
  • دانش و فهم جامعه ی بشری در مورد جهان طبیعی — برای مثال می توان به رشد جمعیت، ارتقای کیفی جمعیت و نرخ مصرف منابع طبیعی اشاره نمود؛
  • مطالعه و آنالیز مسائل زیست-محیطی، و دستیابی به راه حل هایی صحیح و موثر؛
  • برداشتن گام هایی عملی جهت بهبود چالش های زیست-محیطی به صورت انفرادی و جمعی — برای نمونه: شرکت در پویش های جهانی محیط زیستی، و طراحی روش های خلاقانه و الهام بخش جهت حل معضلات زیست-محیطی.

یک زیست-محیط سالم ادامه ی حیات ما را روی زمین مهیا می کند. از طرفی توجه به محیط زیست و ارتقای سواد محیط زیست یکی از فاکتورهای رهبریت شخصی به شمار می آید. قدر سبزی زمین و آبی آسمان را بدانیم.

احسان گرجی

مدرس رهبری و توسعه فردی

© تصویر این صفحه متعلق به سایت indiacelebrating.com است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *