تجربه یادگیری به عنوان نگرشی نوین در صنعت آموزش شناخته میشود. نگاه پیشینی به آموزش که همان ارائهی آموزش و انتظار دریافت خروجی یکسان نزد تمامی یادگیرندگان بود با نقدهای جدی روبرو بوده است؛ در روش تدریس مدرن یادگیری یک تجربه است که هر یک از آموزشپذیران برای خود نسبت با موضوع مورد تاکید میسازد، و این تجربه نزد افراد مختلف شکلی متفاوت دارد؛ افراد در یادگیری موفق عمل میکنند، شکست میخورند، زمین میخورند، بلند میشوند، مجددا تجربهگری میکنند و یادگیری را از آنِ خود میکنند.
به علاوه تجربه یادگیری با نگاه جدید همواره با تقویت مهارتهای نرم به مثابه مهارتهای زندگی و مهارتهای آینده همراه هستند. روش تدریس مدرن نه تنها فرصت تجربه یادگیری برای موضوعی اصلی (مانند ریاضیات، کُدنویسی، مهندسی، پزشکی، مدیریت، غیره) را فراهمآوری میکند، بلکه مهارتهای نرم را به عنوان تسهیلگرِ فرآیند آموزش به کار میگیرد، تمرین میکند و برای عملکردی بهتر در مسیر تحصیلی و سفر شغلی نیرومند میگرداند.
کارگاه دیزاین تجربه یادگیری
نسل Z و نسل آلفا چه خصوصیاتی دارند و آموزش به آن ها چه ویژگی دارد؟
این روزها جمعیت محیطهای آموزشی را نسلهای جدید میسازند و محیطهای کاری کمکم محل نقشآفرینی این نسلها هستند. نسل Z و نسل بعدی آنها نسل آلفا (generation Alpha) ذهنیت متفاوتی نسبت به نسلهای پیشین خود دارند، دارای آرزوها و بیمهای مختص به خود هستند و نحوهی مواجهه و مدل رفتاری منحصر به فردی را طلب […]
روش تدریس مهارتهای نرم به کودکان و نوجوانان
مهارتهای نرم (Soft Skills) که از آنها به عنوان مهارتهای زندگی (Life Skills) نیز یاد میشود وجه تمایز منابع انسانی در زندگی تحصیلی و مسیر شغلی هستند. اگرچه امروزه توجه به مهارتهای نرم به عنوان شاخصهای گزینش و امتیازات برتری در مسیر شغلی و مسیر تحصیلی از اهمیت فراوانی برخوردار است، اما پیشبینی میشود […]
وبینار بازی ذهن: خطاهای شناختی در یادگیری و آموزش، و روش مدیریت آنها
این موقعیت را در نظر بگیرید: فردی به تازگی چیزی را فرا گرفته و یا دانش ابتدایی در حوزه ای را کسب کرده است. هیجان ناشی از این آگاهی آنقدر زیاد است که او به ناگهان با جهش بالایی در میزان اعتماد به نفساش روبرو می شود که حتی برای خودشن هم کمی عجیب به […]
وبینار نقش بازی در آموزش
بازیها میتوانند تکمیلکنندهی آموزش باشند. بازیها اگر به درستی طراحی شوند، هوشهای متفاوت دانشآموزان، دانشجویان و مهارتآموزان را به چالش بکشند (مانند هوشهای تعاملی، حرکتی، واژگانی و …)، در مکان درست یک مسیر یادگیری جانمایی و اجرایی گردند، و اهداف تمرینی و خلاقهی درس را برای بازیکنندگان پیادهسازی کنند میتوانند به برگ برندهی یک آموزگار […]
وبینار پیادهسازی تفکر انتقادی و روش حل مسئله در آموزش
مهارت تفکر انتقادی و روش حل مساله یک مهارت نرم و توانایی خوب اندیشیدن است که به حل کردن نظاممند مشکلات کمک شایانی می نماید.
نسل Z و نسل آلفا چه خصوصیاتی دارند و آموزش به آن ها چه ویژگی دارد؟
این روزها جمعیت محیطهای آموزشی را نسلهای جدید میسازند و محیطهای کاری کمکم محل نقشآفرینی این نسلها هستند. نسل Z و نسل بعدی آنها نسل آلفا (generation Alpha) ذهنیت متفاوتی نسبت به نسلهای پیشین خود دارند، دارای آرزوها و بیمهای مختص به خود هستند و نحوهی مواجهه و مدل رفتاری منحصر به فردی را طلب […]