فرهنگ سازمانی چه مشخصاتی دارد و چگونه می توان یک فرهنگ در یک تیم به وجود آورد؟
فرهنگ سازمانی یا فرهنگ تیمی آن رفتار مشخصی ست که همگی تیم مشترکاً آن را بروز می دهند. فرهنگ تیمی می تواند «به موقع رسیدن» باشد، یا «همیشه حتی در اوج بحران ها عصبانی نشدن»، یا «روزی حداقل 6 ساعت کار مفید کردن»، یا …
در ویدئوی بالا که از موسسه ی بزرگ Entre Leadership است و توسط John Felkins – مدیر آموزش این موسسه – تهیه شده، به مرور آن چه می تواند فرهنگ سازمانی را به وجود آورد پرداخته می شود.
John فرهنگ در یک تیم و سازمان را ماحصل تمرکز بر و وفاداری رهبر تیم به رفتارهایی می داند که برای مان در تیم مهم هستند و دوست داریم به رفتار همیشگی اعضای آن تیم تبدیل شود: ارزش ها. اگر رهبر یک تیم خود به تک تک آن ارزش ها پای بند باشد، در طول زمان، آن ارزش ها ریشه ی درخت تنومندی به نام فرهنگ سازمانی را می سازند.
برای مثال، مدیری را در نظر بگیرید که در پی ایجاد فرهنگ صداقت و شفافیت در یک تیم است، اما خود در بین کارمندان به دروغگویی شهره است. این مدیریت هیچگاه نمی تواند به مرحله ی رهبریت تیم وارد شود تا بتواند ارزشی که دنبال ش است را تبدیل به یک فرهنگ سازمانی کند. در مثالی دیگر، مدیری را در نظر بگیریم که به دلیل حجم بالای کاری از کارمندانش می خواهد آخرین جمعه ی هر ماه را نصف روز سر کار بیایند. این مدیر خود همیشه اولین نفری ست که صبح جمعه به سازمان می آید، و حتی صبحانه را با اعضای تیم می خورد. واضح است که این ارزش که مدیر برای افزایش کیفیت در پی آن بود و آن یک نیمه روز بیشتر کارکردن در هر ماه است، در طول زمان، به یک اتفاق دوست داشتنی برای کارکنان تبدیل می شود و آنها حالا «رهبر» تیم شان را برای این تصمیم می ستایند.
ارزش هایی که ریشه های این درختند چیزهای عجیبی نیستند؛ مجموعه ی رفتارهای کوچکی هستند که وقتی با هم جمع می شوند فرهنگ سازمانی در یک مجموعه را نمایش می دهند. برای مثال اگر یک لیدر اعتقاد دارد حین کار نباید از گوشی تلفن همراه استفاده کرد، پس خود نیز نباید موقع کار از تلفن همراه ش استفاده کند. رهبریت تیم یک موقعیت ویژه نیست که برای شخص مصونیت به همراه داشته باشد؛ یکی از وجوه آن یعنی مسئولیتی بسیار سنگین که فرد می بایست وفادارترین به ارزش های تیم باشد.
نکته ی دیگری که در این ویدئو به آن اشاره می شود، آیتم زمان است. برای بزرگ شدن درخت فرهنگ سازمانی، یا به عبارتی دیگر تبدیل رفتارهای کوچک به فرهنگ، بایستی بازه ای بلند مدت را در نظر گرفت. و بعد از آن نوبت حفظ و مراقبت از آن درختی ست که اکنون فرهنگ در آن سازمان است. برای وفاداری و اجرای این ریز-رفتارها انتهایی وجود ندارد. و همین است که در طول زمان باعث تمایز تیم ها و برتری یکی نسبت به دیگری می شود.
فرهنگی که سازمان شما در پی آن است چیست؟ آیا تک تک رفتارهای شما (ارزش ها) در راستای آن فرهنگ سازمانی است؟ رهبر تیم چطور؟ آیا او خود به تمامی ارزش هایی که از شما می خواهد پایبند است؟
این مطلب را می توانید با هم تیمی های خود و لیدر تیم تان به اشتراک بگذارید. درباره ی فرهنگی که در تیم تان در پی آن هستید با هم دیالوگ کنید. ریز-رفتارهایی (ارزش ها) که در طول زمان منجر به آن فرهنگ می شوند را شناسایی کنید و تحت هر شرایطی به آن ها وفادار بمانید.
بودن در تیمی با فرهنگ بالا و با کلاس حسی بی نظیر است.
احسان گرجی
مدرس رهبری و توسعه فردی
تعقیب
[…] تواند کار خود را شروع کند. برای این مشکل توصیه می شود که فرهنگی در تیم شکل بگیرد تا برای شروع یک task از استانداردی مشخص پیروی […]
دیدگاه خود را ثبت کنید
در گفتگو ها شرکت کنید.