فرهنگ سازمانی چه مشخصاتی دارد و چگونه می توان یک فرهنگ در یک تیم به وجود آورد؟

فرهنگ سازمانی یا فرهنگ تیمی آن رفتار مشخصی­ ست که همگی تیم مشترکاً آن را بروز می­ دهند. فرهنگ تیمی می­ تواند «به موقع رسیدن» باشد، یا «همیشه حتی در اوج بحران­ ها عصبانی نشدن»، یا «روزی حداقل 6 ساعت کار مفید کردن»، یا …

در ویدئو­ی بالا که از موسسه­ ی بزرگ Entre Leadership است و توسط John Felkins – مدیر آموزش این موسسه – تهیه شده، به مرور آن چه می تواند فرهنگ سازمانی را به وجود آورد پرداخته می­ شود.

John فرهنگ در یک تیم و سازمان را ماحصل تمرکز بر و وفاداری رهبر تیم به رفتارهایی می داند که برای مان در تیم مهم هستند و دوست داریم به رفتار همیشگی اعضای آن تیم تبدیل شود: ارزش­ ها. اگر رهبر یک تیم خود به تک تک آن ارزش ­ها پای بند باشد، در طول زمان، آن ارزش ­ها ریشه­ ی درخت تنومندی به نام فرهنگ سازمانی را می­ سازند.

برای مثال، مدیری را در نظر بگیرید که در پی ایجاد فرهنگ صداقت و شفافیت در یک تیم است، اما خود در بین کارمندان به دروغگویی شهره است. این مدیریت هیچ­گاه نمی تواند به مرحله­ ی رهبریت تیم وارد شود تا بتواند ارزشی که دنبال­ ش است را تبدیل به یک فرهنگ سازمانی کند. در مثالی دیگر، مدیری را در نظر بگیریم که به دلیل حجم بالای کاری از کارمندانش می­ خواهد آخرین جمعه­ ی هر ماه را نصف روز سر کار بیایند. این مدیر خود همیشه اولین نفری­ ست که صبح جمعه به سازمان می آید، و حتی صبحانه را با اعضای تیم می­ خورد. واضح است که این ارزش که مدیر برای افزایش کیفیت در پی آن بود و آن یک نیمه روز بیشتر کارکردن در هر ماه است، در طول زمان، به یک اتفاق دوست داشتنی برای کارکنان تبدیل می­ شود و آن­ها حالا «رهبر» تیم­ شان را برای این تصمیم می ستایند.

ارزش­ هایی که ریشه­ های این درخت­ند چیزهای عجیبی نیستند؛ مجموعه­ ی رفتارهای کوچکی هستند که وقتی با هم جمع می­ شوند فرهنگ سازمانی در یک مجموعه را نمایش می­ دهند. برای مثال اگر یک لیدر اعتقاد دارد حین کار نباید از گوشی تلفن همراه استفاده کرد، پس خود نیز نباید موقع کار از تلفن همراه­ ش استفاده کند. رهبریت تیم یک موقعیت ویژه نیست که برای شخص مصونیت به همراه داشته باشد؛ یکی از وجوه آن یعنی مسئولیتی بسیار سنگین که فرد می­ بایست وفادارترین به ارزش­ های تیم باشد.

نکته­ ی دیگری که در این ویدئو به آن اشاره می­ شود، آیتم زمان است. برای بزرگ شدن درخت فرهنگ سازمانی، یا به عبارتی دیگر تبدیل رفتارهای کوچک به فرهنگ، بایستی بازه­ ای بلند مدت را در نظر گرفت. و بعد از آن نوبت حفظ و مراقبت از آن درختی­ ست که اکنون فرهنگ در آن سازمان است. برای وفاداری و اجرای این ریز-رفتارها انتهایی وجود ندارد. و همین است که در طول زمان باعث تمایز تیم­ ها و برتری یکی نسبت به دیگری می­ شود.

تصویری با مفهوم انتزاعی فرهنگ سازمانی و مراقبت از آن

فرهنگی که سازمان شما در پی آن است چیست؟ آیا تک­ تک رفتارهای شما (ارزش ها) در راستای آن فرهنگ سازمانی است؟ رهبر تیم چطور؟ آیا او خود به تمامی ارزش­ هایی که از شما می­ خواهد پایبند است؟

این مطلب را می توانید با هم تیمی ­های خود و لیدر تیم ­تان به اشتراک بگذارید. درباره­ ی فرهنگی که در تیم­ تان در پی آن هستید با هم دیالوگ کنید. ریز-رفتارهایی (ارزش­ ها) که در طول زمان منجر به آن فرهنگ می­ شوند را شناسایی کنید و تحت هر شرایطی به آن­ ها وفادار بمانید.

بودن در تیمی با فرهنگ بالا و با کلاس حسی بی­ نظیر است.

احسان گرجی

مدرس رهبری و توسعه فردی

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] تواند کار خود را شروع کند. برای این مشکل توصیه می شود که فرهنگی در تیم شکل بگیرد تا برای شروع یک task از استانداردی مشخص پیروی […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر ورودی جستار های رهبریت آرنجینک