هزینه واقعی یک استخدام بد چقدر است؟ و اگر فرد نامناسبی را استخدام کنیم چه بهایی پرداخت خواهیم کرد؟

استخدام‌های ضعیف می‌تواند منجر به از دست دادن بهره‌وری و هزینه‌هایی در قالب هدررفتن فرصت و زمان باشد. تأثیر یک استخدام بد می‌تواند در شرکت شما گسترش یابد و ردپایی از پیامدهای مضر را پشت سر بگذارد. استخدام ناکارآمد می‌تواند آسیب‌های غیرقابل جبرانی به دارایی‌ها، نام تجاری، شهرت و روحیه کارکنان شرکت شما وارد نماید.

در این جستار به علائم هشدار دهنده یک استخدام بد اشاره خواهیم کرد و هزینه واقعی یک استخدام نامناسب و همچنین هزینه‌های اضافی که ممکن است در صورت استخدام فرد نامناسب با آن مواجه شویم را بررسی خواهیم کرد.

ده راه شناسایی پرچم‌های قرمز رنگ که به‌ نشانه‌ی یک استخدام بد به اهتزاز درآمده‌اند!

  • انتخاب‌های نامناسب همان اول ماجرا برای موافقت با زمان مصاحبه استخدام بهانه می‌آورند، به سختی زمانی را تایید می‌کنند و در روز مصاحبه با تاخیر حضور می‌یابند؛
  • آن‌ها سپس دائماً از کار به همکاران خود شکایت می‌کنند؛
  • کیفیت کارشان مطابق با استانداردهای تعیین شده در طول دوره آموزشی نیست؛
  • اشتباهات مشابه را بارها و بارها انجام می‌دهند؛
  • اغلب دیر به سر کار می‌آیند و بازدهی عملکرد روزانه آن‌ها پایین است؛
  • مسئولیت اشتباهات خود را نمی‌پذیرند؛
  • مهارت‌هایی که ادعا می‌کردند در رزومه خود دارند، وجود ندارد؛
  • نسبت به فرآیندها و سیستم‌های سازمان بسیار منفی و منتقد هستند؛
  • پروژه‌ها را به موقع کامل نمی‌کنند و به طور مداوم عملکرد ضعیفی دارند؛
  • مشتریان از نگرش و عملکرد ضعیف‌شان شکایت دارند و انتقادهای منفی متوالی ارائه می‌دهند.
تصویری نمادین از هزینه‌های بالای یک ستخدام بد

استخدام بد می تواند صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند!

کسب و کارها برای موفقیت به منابع انسانی خود وابسته هستند. استخدام افراد کارآمد امری ضروری است و در صورت شکست سیستم‌های استخدام و گزینش عواقب زیادی برای سازمان رقم می‌خورد. تصمیم‌های بد استخدام می‌تواند از جنبه‌های مختلفی به کسب و کارها آسیب برساند:

–  از دست دادن بهره‌وری

یکی از بزرگترین مشکلات استخدام فرد اشتباه از دست دادن بهره‌وری است. استخدام‌های بد ممکن است تنبل و غیرمولد باشند و مسیر رسیدن به اهداف سازمان را با کندی مواجه کنند. مخصوصاً اگر پروژه‌هایی داشته باشید که ضرب‌الاجل دارند امکان دارد ضرب‌الاجل را از دست بدهید و با مشتریان ناراضی روبرو شوید. همچنین وجود یک فرد اشتباه در سیستم افراد دیگر را نیز دچار مشکل می‌نماید؛ گاهی به دلیل عملکرد ضعیف این افراد سایرین مجبور می‌شوند شروع به انجام وظایف دیگری کنند که واقعاً در شرح شغل آن‌ها نیست و این خود عاملی برای پایین آمدن بهره‌وری و بازدهی کل تیم است!

–  کاهش روحیه کارمندان

استخدام نامناسبی که با کمتر از ظرفیت لازم کار می‌کند به روحیه کارکنان دیگر ضربه می‌زند چرا که عموماً از کارمندان دیگر خواسته می‌شود کارهای بیشتری را برای پوشش همکار خود انجام دهند اما همچنان همان حقوق را دریافت می‌کنند. این روند به طور بالقوه بر کاهش میزان رضایت‌مندی کارکنان از انجام کارهایشان و همچنین احتمال ماندگاری در سازمان برای طولانی مدت تاثیر بسزایی می‌گذارد.

–  مشتریان از دست رفته و صدمه به اعتبار نزد مشتریان

اگر کارمندی وظایف خود را به درستی انجام ندهد و بهره‌وری و کیفیت لازمه در ارائه خدمات به مشتریان شما را نداشته باشد سازمان شما را با مشتریان ناراضی روبرو می‌سازد. یک استخدام بد نه تنها می‌تواند منجر به از دست دادن تعداد زیادی از مشتریان فعلی شما شود، بلکه به دلیل بازخورد منفی مشتریان فعلی به سایرین براحتی می‌تواند بر شهرت و توانایی شما برای جذب مشتریان جدید تاثیر بگذارد.

–  هزینه‌های استخدام و آموزش

هزینه‌های یک استخدام بد می‌تواند پول از دست رفته‌ای باشد که بابت هزینه آگهی استخدام فردِ اشتباه به وب سایت‌های کاریابی پرداخت کرده‌اید یا برای فرد جایگزینِ یک استخدام بد هزینه می‌کنید. همچنین زمانی که مدیران استخدامی صرف پروسه استخدام می‌کنند — از آماده‌سازی یک پُست شغلی تا برنامه‌ریزی و انجام جلسات مصاحبه و گزینش — منجر به از دست دادن درآمد است، چرا که مدیر مربوطه می‌توانست این زمان تلف شده را برای موارد مهم‌تر و سودآور مصرف نماید. البته کاش هزینه‌ها به اینجا ختم می‌شد، در صورتی که این هزینه‌ها در مقابل دیگر هزینه‌های مطرح شده در این لیست شاید چیزی نباشد!

–  هزینه‌های حقوقی

اگرچه این امر چندان رایج نیست اما اگر مجبور شوید برای حفظ پیشرفت تیم و رسیدن به اهداف سازمان با یک کارمند خداحافظی کنید ممکن است با دعوی قضایی و هزینه‌های قانونی زیادی مواجه شوید. با اجتناب از استخدام نامزدهای بد در وهله اول می‌توانید تا حد زیادی از این اتفاق دوری کنید.

هزینه‌های مرگبار یک استخدام بد را جدی بگیرید! بطور خلاصه می‌توان گفت تعیین انتظارات واضح و همسو با استانداردهای یک HR شایسته‌نگر در طول فرآیند استخدام بهترین راه مقابله با استخدام‌های ضعیف در سازمان است.

© تصویر این صفحه از breezy.hr و گرافیک معرفی جستار از deviantart.com است.

آزاده افراش

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *