دستاوردهای لایه اول کرونا برای HR و برای کار

دومین هفته از فوروم آینده پژوهی HR آرنجینک با بررسی چالش‌های گونا‌گونی از شروع کرونا تا کنون برگزار شد …

آزاده افراش، پنج شنبه 12 تیرماه 1399 با اعلام ساعت 22 و 15 دقیقه دومین فوروم آینده پژوهی HR آرنجینک را آغاز کرد. در هفته‌ی دوم از فوروم‌های آینده پژوهی HR آکادمی آرنجینک آقای دکتر محسن عباسی، آقای مهندس حمیدرضا افراش، آقای مهندس علیرضا عزیزی و هم بنیانگذاران آرنجینک حضور داشتند. این نشست با موضوع تمام دستاوردهای لایه اول کرونا برای HR و برای کار، و به صورت آنلاین برگزار شد.

مدیر فوروم با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در سطح جهان و با استناد به مصاحبه‌ی خانم Kristalina Georgieva مدیر صندوق بین المللی پول با اکونومیک تایمز گفت همه‌گیری ویروس کرونا بدون تردید کشورهای کل دنیا را دچار یک رکود اقتصادی کرده است که این رکود اقتصادی می‌تواند در سطح یا حتی بدتر از رکود اقتصادی سال 2009-2008 باشد. چرا که در این بحران در عین نیاز به سرعت بخشیدن به چرخه خرید کالا و خدمات لازم است انسان‌ها نیز در خانه‌های‌شان بمانند. در این نشست دستاوردهای لایه اول کرونا برای HR و برای کار از سه منظر به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

گرافیک گزارش هفته دوم فوروم آینده پژوهی HR آرنجینک - دستاوردهای لایه اول کرونا برای HR و برای کار

چالش دسترسی به سرمایه

بخشی از نقدینگی کسب و کارها به دلیل عدم فروش یا کاهش فروش محصولات‌شان نسبت به دوران قبل از کرونا دسترسی آنها را به سرمایه‌های‌شان محدود کرد، اولین سوالی که از شرکت‌کنندگان در فوروم بررسی دستاوردهای لایه اول کرونا برای HR و برای کار پرسیده شد تحلیل دوستان پیرامون این موضوع بود. محسن عباسی با این نظریه به طور صفر و یک مخالف بود و اذعان داشت در بعضی از مشاغل با توجه به شرایطی که در بازار سرمایه رقم خورد تغییری رخ نداد.

حمیدرضا افراش با مثالی از حرفه خود که زیر مجموعه صنعت پتروشیمی و نفت و گاز کشور است در تایید صحبت‌های محسن عباسی گفت لزوما چالشی برای کسب و کارها رقم نخورده است و یکی از خدمات مجموعه ما به طور نمونه مشاوره به شرکت‌های اروپایی ست که دستخوش تغییراتی نشد و به خوبی در جریان است. اما او نیز بر این باور بود که در بعضی از مشاغل دسترسی به سرمایه و دارایی سازمان دچار زیان و کاستی شده است.

دیدگاه احسان گرجی از آرنجینک متفاوت از گفتگوهای قبلی بود. او با اشاره به اینکه آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک کالای لوکس تلقی می‌شود و این نکته که در سال‌های اخیر مهاجرت نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است، بر این باور بود که ایرانی‌ها کمتر به فراگیری زبان انگلیسی می‌پردازند و این قضیه با گسترده شدن شیوع کرونا پُررنگ‌تر شده است. و البته کیفیت ارائه‌ی آموزش صحیح، تصمیم‌سازی برای حرکت بموقع بسوی آموزش آنلاین و ایجاد پلتفرم‌های پایستار آموزشی در دوران کرونا نزد گروه‌ها و آکادمی‌های آموزش زبان‌های خارجه بسیار انتقاد آمیز است.

چالش منابع انسانی

تصمیماتی که در بسیاری از کسب و کارها در لایه اول کرونا بسیار ضربتی گرفته شد دورکاری منابع انسانی یا اعمال برخی محدودیت‌ها بود. علیرضا عزیزی با تاکید بر عقیده‌اش در اولین فوروم آینده پژوهی HR آرنجینک فرهنگ دورکاری در ایران را از آنچه ایده‌آل است دور دانست و گفت قوانین و شرایط دورکاری کم و کاستی‌های زیادی دارد و مستلزم تدوین پروتکل‌های کاربردی است. او همچنین بیان کرد برای مثال در حوزه‌ی بازار لوازم خانگی اغلب افراد از خرید آنلاین اجتناب می‌کنند و ترجیح می‌دهند از کیفیت کالایی که تهیه می‌کنند صددرصد اطمینان حاصل کنند.

حمیدرضا افراش این موضوع را به تفاوت دیدگاه‌ها در نسل‌های مختلف گره زد و گفت برعکس، امروزه روز نوجوانان و جوانان با ریسک‌پذیری بالایی که دارند غالب خریدهایی که انجام می‌دهند به صورت آنلاین است. او در پاسخ به احسان گرجی در مورد انتقاد از تصمیمات آنی مدیران برای دورکاری مقطعی و بازگشت دوباره منابع انسانی به محیط‌های کاری گفت در حال حاضر مسیر به سمت و سویی سوق پیدا کرده است که مدیران کسب و کارها صرفا به بقای سیستم خود می‌اندیشند.

احسان گرجی از برگزاری موفق برخی از دوره‌های آموزشی به صورت آنلاین در این دوران گفت، در سوی مقابل از عدم تجربه‌ی کافی بعضی مدیران آموزش برای برگزاری دوره‌های آنلاین سخن گفت و راه‌حل محوری را بزرگترین دستاورد این دوره بیان کرد. محسن عباسی در ادامه با ذکر آماری که اخیرا از نظرسنجی 13000 هزار نفر به دست آمده است گفت 90% افراد تمایل به خرید آنلاین دارند و مشکلات مدرن راه حل‌های مدرن می‌طلبد.

ارائه خدمات نظافتی و رعایت پروتکل های بهداشتی

در پایان نشست آزاده افراش در خصوص افزایش هزینه‌های شرکت‌ها و کسب و کارها به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی سخن گفت و احسان گرجی نظر به مشاهدات خود در مدیریت منابع انسانی محافظت از نیروی انسانی را حائز اهمیت دانست و اذعان داشت با مدیریت مالی کارآمد و حذف هزینه‌های بعضا بیهوده ارائه خدمات نظافتی و بهداشتی امکان پذیر خواهد بود و رعایت آن ضروری است.

آزاده افراش،

مدیر هفته دوم از فوروم آینده پژوهی HR آرنجینک

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *