اولین فوروم آینده پژوهی HR آرنجینک روز چهارشنبه 28 خردادماه 1399 برگزار شد…

روز چهارشنبه 28 خردادماه 1399 میزبان اولین فوروم آینده پژوهی آرنجینک بودیم. این فوروم به مدت یک ساعت و به صورت آنلاین برگزار شد. در ادامه گزارش این فوروم را مطالعه می‌فرمایید.

هفته‌ی نخست فوروم آینده پژوهی HR آرنجینک با حضور گرامی آقای محسن عباسی، آقای علیرضا عزیزی، آقای رضا محمدیان و آقای حمیدرضا افراش و احسان گرجی و آزاده افراش از آرنجینک برگزار شد. موضوع فوروم مهارت‌های نرم در بحران کرونا و همچنین معرفی فوروم آینده پژوهی HR آرنجینک بود. مدیریت فوروم بر عهده‌ی احسان گرجی بود. جلسه راس ساعت 6:00 عصر آغاز شد. در این گپ و گفت که با حضور بخشی از عزیزان دعوت شده به فوروم اتفاق افتاد، هدف مروری گذرا بود بر آنچه کرونا بر فضای کار تحمیل کرده است، چالش‌های آن و فرصت‌ها. همچنین تاکید شد ما در این جلسات در پی موضوعات صرفا نظری در حوزه‌ی مدیریت منابع انسانی نیستیم؛ به واقع ما در پی تحلیل آنچه بر مفهوم کار و فضای کار قبل، حین و بعد از کرونا می‌گذرد هستیم با توجه ویژه به انسان‌ها و در نتیجه مدیریت منابع انسانی و سرمایه انسانی در کار. اساس گفت و شنودها تجربیات عملی اعضای فوروم در محل کار است، و آنالیز آن تجربیات با مباحث نظری و علمی HR.

عجیب، اما واقعی

محسن عباسی از چالش‌های تحمیلی بحران کرونا در رهبریت استارت‌آپ خودشان گفت و این نکته که قبل از این دوران پیش‌بینی این چالش‌ها کار دشواری بود. سیر تحولات و تعاریف جدیدی که با آن‌ها مواجه می‌شدیم عجیب، اما واقعی بود. او همچنین از پیشتازی مهارت‌های سخت در دو حوزه‌ی کار و پژوهش در این دوران یاد کرد، و این نکته که این مهارت‌های سخت بودند که به عنوان برگ برنده‌ی دوام‌آوری و پیشرفت در دوران دشوار و مبهم کرونا در ابتدای سال 99 نقش بازی کردند.

علیرضا عزیزی با مشاهدات خود در محیط‌های تولیدی-صنعتی به این فوروم آمده بود. او بر این عقیده بود در عینیت بخشیدن به مفاهیمی چون دورکاری و کار بر بستر آنلاین بخصوص در محیط‌های کلان تولیدی با ایده‌آل‌ها بسیار فاصله داریم، و آنچه در ماه‌های نخست امسال تجربه کردیم مدلی فانتزی از یک تصویر نه چندان نزدیک است! در فوروم این موضوع را نیز به بحث نشستیم که چه شد که میل زیاد — و شاید هیجان‌زده — به دورکاری در اکثر محیط‌های کاری سرد و سردتر شد و بدون دستاوردی ماندگار کم‌کم جای خود را به همان مدل‌های کاریِ حضوری در گذشته داد.

گرافیک گزارش هفته اول فوروم آینده پژوهی HR آرنجینک

در ادامه‌ی فوروم آینده‌پژوهی HR آرنجینک، رضا محمدیان تناسبات مالی و کار را در دوران کرونا تحلیل کرد و از نگاهش به آینده‌ی این موضوع گفت. او بر این باور بود موفقیت کسب‌و‌کارها در این دوران و خاصه پس از تغییراتی که کرونا در بازار کار و بر مدل‌های کاری ایجاد خواهد کرد در گرو فاصله‌گیری بیشتر از وابستگی به نقش دولت در تسهیل سازوکارها و حمایت از آن‌هاست. در فضای پیش‌رو که به سال میزبان انتخابات نیز می‌انجامد و با تحلیل الگوی رفتاری در سال‌های مشابه گذشته، تمرکز حاکمیت بر حمایت‌های مالی مستقیم و غیرمستقیم از واحدهای خُرد و کلان کار کمرنگ‌تر خواهد شد، بنابراین توصیه می‌شود کسب و کارها فشارهای مالی کنونی را به عنوان موضوعی زودگذر نپندارند و خود را، و استراتژی‌های تاب‌آوری خود را، برای حداقل یکسال آینده تدوین کنند.

حمیدرضا افراش در پاسخ به این سوال که آیا اصلا چیزی شبیه بحران کرونا لازم بوده تا کار، مفهوم کار و کیفیت پیاده‌سازی این مفهوم در مقیاسی همه‌گیر و جهانی دستخوش تغییراتی رو به جلو شود، صحت این موضوع را تایید کرد، اما زیرساخت‌های کنونی را حداقل در کشور خودمان برای پذیرش این واقعیت مناسب نمی‌دید. او با ابراز امیدواری از جذاب‌تر شدن مفهوم کار در آینده و با عنایت به ویرایش شدن آن در این دوران، البته راهی نه چندان کوتاه برای نیل به ایده‌آل‌ها در نظر گرفت که قطعا فشارهای خود بر منابع انسانی را نیز شامل می‌شود.

اولین فوروم آینده‌پژوهی HR آرنجینک راس ساعت 7:01 با تشکر از حاضرین در جلسه، کمی پرداختن به موضوعات فوروم‌های آتی و همچنین تشکیل گروه ارتباطی جهت برنامه‌ریزی‌های زمانی جلسات آینده به پایان رسید. بنیاد آرنجینک از یکایک شرکت‌کنندگان در این فوروم که با روایات دسته اول و دیدگاه‌های عالی خود پیرامون موضوع جلسه بر هر چه پُربارترشدن فوروم افزودند نهایت سپاسگزاری و خدمت ایشان بهترین احترامات را تقدیم می‌دارد، و امیدوار است در فوروم‌های بعدی نیز افتخار همراهی ایشان را داشته باشد.

احسان گرجی،

مدیر هفته اول از فوروم آینده پژوهی HR آرنجینک

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *