در باب اهمیت امنیت شغلی

وقتی شما امنیت شغلی دارید، ترس کمی برای از دست دادن کارتان دارید. شرایط متنوعی می تواند به از دست دادن شغل منجر شود، در برخی موارد بدون هیچ گونه کاستی از سمت شما. با بروز نگه داشتن مهارت ها و میل به انعظاف پذبری نسبت به عنوان شغلی و موقعیت جغرافیایی، می توانید بیشترین شانس برای داشتن بالاترین امنیت شغلی را داشته باشید.

امنیت شغلی چیست؟

امنیت شغلی تضمین می کند که شما شغل خود را بدون ریسک بیکار شدن داشته باشید. شغل شما می تواند از طریق شرایط قرارداد کاری، توافقات مذکرات جمعی یا قانون کار که مانع از اتمام اختیاری کار از سمت کارفرما می شود، تضمین شود. آنجایی که امنیت شغلی وجود ندارد، کارکنان در خطر از دست دادن شغل خود هستند.

چگونه رکود اقتصادی می تواند موقعیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد؟

اول از همه، رکود اقتصادی چیست؟ به گفته اداره ملی تحقیقات اقتصادی، رکود اقتصادی کاهش گسترده و قابل توجه در فعالیت های اقتصادی است که به مدت چند ماه ادامه دارد. اقتصاد به جای رشد، تنزل می یابد که باعث کاهش درآمدها، اشتغال، تولید صنعتی و خرده فروشی می شود.

 

برخی از رکودها نسبتا کوتاه هستند و اثرات پایدار چندانی ندارند. برخی دیگر، مانند آنچه که توسط بحران وام مسکن سال 2007 در ایالات متحده به بار آمد، نیاز به سال ها زمان برای بهبودی دارند. در طی یک رکود عمیق، کارفرمایان ممکن است مشاغل یا حقوق را کاهش دهند تا در کسب و کار باقی بمانند. افراد ممکن است در گرفتن وام خودرو یا وام مسکن مشکل پیدا کنند. میزان پس انداز شخصی کاهش می یابد، همانطور که سفر، رستوران گردی و خرید جزئی کم می شود. حتی اگر شما بتوانید شغل خود را حفظ کنید اگر دیگران شغل شان را از دست بدهند ممکن است شرایط شما تحت تاثیر قرار گیرد.

«استخدام با میل و اراده» چیست؟

استخدام با میل و اراده به این معنی است که شما شغل خود را بر اساس خواست و اراده کارفرمای خود دارید. فرض بر این است که شما یک کارمند در میل و اراده هستید، مگر اینکه قرارداد امضا کرده باشید یا اینکه در یک توافق نامه مذاکره جمعی شرکت کرده باشید که شما را برای مدت مشخصی در کار خود نگه می دارد. برای مثال در 49 ایالت آمریکا به جز مونتارا، قوانین در حمایت از کارفرما عمل می کنند تا در هر زمان، و بنابر هر دلیل غیر از دلایلی که قوانین ضد تبعیض فدرال را نقض می کنند، با کارمندان خود خداحافظی کنند.

قایقی کاغذی روی آب، الهام بخش امنیت شغلی

یک سوال مهم: اگر بیکار شدید، چه کار باید انجام دهید؟

این موضوع قابل درک است که مردم پس از بیکار شدن وحشت زده می شوند. مهم این است که بلافاصله شروع به اقداماتی مثبت کنید که به شما کمک می کند تا به محل کار بازگردید. اگر واجد شرایط هستید، برای مزایای بیکاری درخواست دهید. اطمینان از این که شما پول کمی در دست دارید، به کاهش برخی از استرس های مرتبط با از دست دادن شغل کمک می کند.

رزومه ی خود را به روز کنید. نمونه های آنلاین زیادی وجود دارد که می تواند به شما نشان دهد که چگونه تحصیلات، آموزش و تجربه خود را برجسته کنید صرف نظر از اینکه در چه حرفه ای هستید. شبکه ی اجتماعی LinkedIn دارای نمونه هایی از این رزومه‌ها است. شما همچنین می توانید رزومه ی خود را به صورت رایگان در این سایت قرار دهید، جایی که به طور بالقوه توسط ده ها تن از کارفرمایان دیده می‌شوید.

به «بازار کار پنهان» سر بزنید. از تبلیغات موجود در روزنامه محلی خود فراتر بروید. فهرستی از شرکت هایی را که می خواهید کار کنید، ایجاد کنید و با آنها برای برگزاری یک ملاقات تماس بگیرید. این فرصتی است تا استعدادهای خود را بدون انتظار یک پیشنهاد شغلی نشان دهید، اگر چه ممکن است در آینده به یک موقعیت شغلی خوب تبدیل شود اگر تاثیر خوبی گذاشته باشید. بگذارید دیگران بدانند که به دنبال کار هستید. به طور آنلاین زمان و مکان برگزاری نمایشگاه های شغلی که در مناطق شما برنامه ریزی شده است را بررسی کنید. کمی کارهای داوطلبانه انجام دهید. شبکه سازی کنید. هرچه با افراد بیشتری صحبت کنید، شانس های شما برای یافتن شغل بالاتر می‌رود.

آژانس های کاریابی و کاریابان بزرگ ممکن است بتوانند در پیدا کردن کار به شما بر اساس مهارت‌های‌تان و حرفه ای که می خواهید در آن کار کنید، کمک کنند. قبل از شروع، درباره هزینه ها بپرسید. ممکن است بعد از اینکه شما استخدام شدید، کارفرمای جدید شما یک کمیسیون به آژانس پرداخت کند، یا ممکن است خودتان مسئول چنین پرداختی باشید. اطمینان حاصل کنید که موارد لازم به صورت کتبی در اختیار شما قرار گیرد تا دقیقا بدانید که چه تعهداتی دارید.

مراقب کلاهبرداری های استخدام باشید. افرادی که از یافتن شغل ناامید می شوند می توانند به راحتی قربانی برنامه های غیراخلاقی شوند. اطلاعات شخصی مانند شماره امنیت اجتماعی و تاریخ تولد خود را محفوظ نگه دارید. مراقب کارفرمایان احتمالی که از شما بخواهند یک «کیت آغازگر» گران قیمت خریداری کنید، از حساب بانکی یا شماره کارت اعتباری شما بپرسند و یا از شما بخواهند یک چک سنگین از حساب شخصی خود بکشید باشید. کلاه برداران می توانند بسیار با هوش باشند و ممکن است  شما متوجه نشوید که مورد کلاهبرداری قرار گرفته اید تا زمانی که خیلی دیر شده است. اگر سوالی در مورد یک کارفرمای احتمالی داشتید، با یک دفتر تجاری بهتر — جایی مثل Better Business Bureau — چک کنید. این مثل قدیمی را به یاد داشته باشید: اگر چیزی خیلی به نظر درست می‌رسد، شاید این طور باشد.

یک سوال مهم دیگر: چگونه می توانید امنیت شغلی را تضمین کنید؟

پاسخ کوتاه این است که نمی توانید. نگه داشتن یک شغل در طول یک عمر کاری، یک دستاورد نادر است، به ویژه در این دوره و زمانه که تغییر به سرعت رخ می دهد. شرکت ها ادغام می شوند، کوچک می شوند و یا ازکسب و کار خارج می شوند. مهارت ها منسوخ می شوند، وقتی راه های جدیدی برای انجام وظایف متولد می‌شوند.

اگر می توانید درکلاس هایی در نزدیکی تان یا به صورت آنلاین شرکت کنید که به شما کمک می کند تا مهارت های فعلی خود را به روز کنید یا مهارت های جدید یاد بگیرید. شما الزاما مجبور نیستید که گواهی یا مدرک دریافت کنید. حتی کلاس های اختیاری می توانند به شما در بهبود مهارت های تان بسته به زمینه کاری تان کمک کنند.

خدمات داوطلبانه را به عنوان راهی برای به دست آوردن مهارت های جدید و گسترش شبکه های شخصی و حرفه ای خود در نظر بگیرید. به گروه های مختلف بپیوندید. عضوی از سازمان حرفه ای خود یا یک گروه تفریحی مانند یک باشگاه پیاده روی یا ارکستر  عمومی شوید تا با افرادی با علایق مشترک با خود دیدار کنید. هنگامی که شبکه های خود را ایجاد می کنید، در صورتی که کار خود را از دست دهید، یک سیستم پشتیبانی در حمایت از شما قرار می گیرد.

حفظ نگرش مثبت راهی پایدار به سوی امنیت شغلی است. اگر مایل به یادگیری مهارت های جدید هستید، گزینه های شغلی مختلفی را کشف کنید یا به محل جدیدی بروید؛ احتمالا می توانید کاری را که می خواهید، به دست آورید و نگه دارید.

Denise Dayton

© منبع: chron.com

© تصویر معرفی مطلب از Joanna Kosinska و تصویر این صفحه از Artak Petrosyan است.

ترجمه از سمیرا قلی زاده

سمیرا قلی زاده در دانشگاه تربیت مدرس ایمنی شناسی پزشکی خوانده است و مدرس زبان انگلیسی است. او به طبیعت، کتاب خواندن، آشنایی با دنیاهای جدید و مباحث توسعه ی فردی علاقه مند است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *