راز قدبلندی زرافه‌ها چیست؟

واژه ی آرنجینک [OrangeInk] واژه ای ابتکاری است که بر پایه ی روانشناسی رنگ ها و علم زبان شناسی خلق شده است. مفهوم آرنجینک حرکت پویا، متمایز و ماندگار است. این نوشته اما در پی تکرار این کلمات نیست. این نوشته بیشتر در جستجوی راز قدبلندی زرافه‌هاست!

نهاد، موسسه، مرکز، پلتفرم، استارت‌آپ، خانه، فوروم، آکادمی، بنیاد یا همه، یا هیچکدام؛ این که آرنجینک کدام است پرسشی‌ست که بیشتر از آنکه در ذهن جستجوگر مخاطبان آرنجینک باشد، سه سال است ذهن گردانندگان آن را به خود مشغول کرده است! در آغاز چهارمین سال از فعالیت آن، که مدیون سماجت گاها بی‌منطق عده‌ای یا امیدواری سرخوشانه‌ی آنان است، شاید خوب باشد نگاهی به سه سال گذشته بیاندازیم. در پس آن سماجت شاید ردپایی از مفاهیمی ملموس بیابیم، شاید هم یافته‌هایی از راز قدبلندی زرافه‌ها.

داستان باغ فردوس را پیش‌تر روایت کرده‌ایم، قرار بر ماندگاری — که نه، و این ادعای نابالغی‌ست؛ قرار بر ماندن — نبود. هدف آموزش بود که آن را کمی می‌دانستیم برای آموزه‌هایی که در دل کار چکش خورده بودند و خیالمان را از به اشتراک‌گذاری‌شان به حد مطلوبی آسوده کرده بودند. ماجرا اما آنچنان جدی پیش رفت که دیر متوجه شدیم زمانی که باید؛ علائم نگارشی را گم کرده بودیم و نقطه‌ای سر خط نکوبیده‌ بودیم! شاید ما هوش‌ش را نداشتیم، و یا شاید اتحاد سه فلش مشکی، خاکستری و نارنجی باهوش‌تر از ما بودند. رویدادهای آموزشی آرنجینک زمانی کنتور انداختند که آرامش اقتصادی نسبی — که لازمه‌ی در اولویت قرار گرفتن آموزش در جوامع در حال توسعه است — در کشورمان برقرار بود. آن دوران آن‌گونه که تحلیل آمار و ریاضیات برگزاری رویدادهای مستقل و غیردولتی آموزشی در کشور نشان می‌دهد نه قبل و نه بعد از آن در دهه‌ی نود تکرار نشده است.

سواد در نوشتن و تثبیت در تولید محتوای با کیفیت است. دومین سال از حیات آرنجینک سعی و خطای ما در تولید محتوا بود. حال که در تعلیق رفتن و ماندن بودیم، و رفتن‌مان معنا می‌یافت چون تقویم عوض کرده بودیم، شهامت کردیم تا در کارزار وب منزلی بنا کنیم. قوانین زندگانی در این شهر عجیب را خوب نمی‌دانستیم، افتادیم و بلند شدیم، افتادیم و خراش‌های سر زانو و کف دست را خوب نگاه کردیم تا یادمان بماند، سپس کم‌کم و آهسته آموختیم تا کارت شهروندی‌مان بدهند؛ هنوز هم کم زمین نمی‌خوریم البته. کارگاه‌ها و نشست‌هایمان با شمارگانی کمتر ادامه داشت. آموزش دغدغه‌مان است.

کارتونی از زرافه و عدد سه با الهام بخشی آغاز سال چهارم فعالیت آرنجینک

این هشتگ را به خاطر بسپارید: #راز_قدبلندی_زرافه_ها

در سال سوم بیشتر می‌دانستیم چه می‌خواهیم؛ تمرکز کردیم بر سه مسیر رشد فردی، پیشرفت شغلی و خلاقیت بیشتر. تجارب کاری دیگرمان — اگر تجربه باشند و نه سیاه‌مشقی از گذران سردرگم زمان — نشان‌مان داده قدم‌زدن در این سه مسیر هم درست است و هم خوب؛ دوگانه‌ای نه چندان پر تکرار. آرنجینک نیاز داشت به حضور صداهای تازه، ایده‌های نو. تیم نویسندگان آرنجینک با دعوت از نویسندگان و مترجمان‌ی که کارشان را بلد هستند وسعت گرفت، و در فازی دیگر با برگزاری دوره‌ای آموزشی برای شناخت و تربیت قلم‌هایی جوان و آینده‌دار جمعیت‌ش دو رقمی شد. جنون کیفیت را با همراهی مهندسی خوش ذوق به جان سایت‌مان انداختیم و ایست و زیست محتوا و فرم را در آن به ایده‌آل‌هایمان 《نزدیکتر》کردیم. هر چند لحظه‌ی 《رسیدن》 پر واضح است که اکنون نیست. در بحبوحه‌ی پادشاهی اخبار ارز‌های خارجی و مسکوکات در کشور که کمتر مجالی به آموزش می‌داد در انتخاب‌های افراد، ما اگرچه در طول دونده‌ی خوبی نبودیم، اما عرض را خوب پیمودیم و درجه‌ی حساسیت‌مان را در ترسیم آینده کمی بالاتر بردیم.

اکنون در آغاز چهارسالگی آرنجینک این سوال قرار را ازمان ربوده: راز قدبلندی زرافه‌ها چیست؟ در ابتدا فکر کردیم احتمالا خوردن برگ‌های پایینی و طَمع برای اهداف بالادستی، که به پاسخ‌مان مشکوک شدیم و در جست و جوی جوابی محکم‌تر تصمیم گرفتیم صبورتر باشیم. امسال در لابراتوار نارنجی‌مان اینگونه مشغولیم؛ اگر دوست داشتید همراه‌مان شوید. کلید درب یک تاس نارنجی‌ست.

احسان گرجی
مدیرعامل آرنجینک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر تبلیغات نارنگ، خبرنامه ی آرنجینک