چه چیزی جشن قهرمانیت را بر هم زد؟

یا چرا روایت داستان شکست ها و پیروزی ها یک توانایی ویژه است؟

مدتی ست به آن تصویر زمخت بی روح تکراری خو گرفته ای. اولین تصویری که هر صبح وقتی آفتاب بیدارت می کند برایت به نمایش می گذارد تا بگویدت او کار خودش را می کند، او خود اوستای کار است؛ اما تو آیا محکوم به تماشای تکنفره ی آن تصویر زمخت بی روح تکراری در سانسی ویژه هستی؟ تصویر را پهنه ای عظیم از رنگ روشن کمی دوده گرفته تشکیل می دهد، که حباب لامپی زرد اما خاموش گوشه ای از آن جا خوش کرده. چشمانت را که باز می کنی، صبح، سقف.

تصویر اما بهانه است و پیش درآمدی کم فُرود که هضم می شود در محاکمه ای تلخ که تو با خودت می سازی هر صبح و اگر شب ها خستگی روز بهانه ای می شود برای فرار از محاکمه و تعلیق در خوابی فراموشکارانه، اکنون اما آفتاب مثل شیری پُر یال و کوپال محکم آن بالا ایستاده تا تو به یاد بیاوری داستان آخرینِ شکست ها که می گویی دنیا به کام ت نبوده در آن روزها و بر مدار ناسازگاری جاری بوده محصول مشترک ابر و باد و همین خورشید و آسمان ها. تا تو بالاخره شهامت کنی و به یاد بیاوری جزء به جزء آنچه جشن قهرمانیت را بر هم زد. تا پیش خودت سر بالا کنی، چشم در چشم خودت بدوزی و ذهنت را با قلبت یکی کنی تا شفاف ببینی و تک تک بازیگران این صحنه ی دراماتیک و البته تراژیک را کشف کنی. تا تحلیل ش کنی. تا پیش خودت حل ش کنی. تا برای خودت کُنی اش و بشود آنچه حک شود روی QR Code تو و از تو آدمی اورجینال تر بسازد.

تصویری از پنجره ای باز و نور خورشید که به درون می پاشد که استعاره از پایانی ست بر شکست.

1. شکست را به یاد بیاور

در چرخه ی یادگیری (جیم اسکریوِنر، 1994) می آموزیم که لزوم یادگیری تجربی یک پدیده پس از انجام آن، به ترتیب یادآوری آن، بازنگری روی آن، نتیجه گیری بر اساس آن بازنگری و در نهایت آمادگی برای تکرار آن پدیده با درصد موفقیت بیشتر است. پس در گام نخست می بایست به این نتیجه برسیم که قرار را بر فرار ترجیح دهیم! تا کی این آفتاب صبح ها قرار  است خوش خبر نباشد؟ تا کی آن تصویر زمخت بی روح سرد سقف می خواهد جلوی مواجهه ی ما با آنچه جشن قهرمانی مان را بر هم زد بگیرد و هر روز بیشتر آب مان کند؟ به یادش بیاور؛ دقیق، صادقانه و صبورانه.

2. تحلیل ش کن

تحلیل ش کن! تمام بازیگران آن صحنه را که در واقع آیتم هایی دست تو بودند تا پیروز شوی یا شکست بخوری به صف کن. این مرحله سخت ترین مرحله است. استقامت کن. اگر اعصابت خُرد شد از دست خودت، اگر برای دقایقی تحمل خودت از توانت خارج شد، اگر یاد طلایی افتادی که در مشتت بود و از کف دادی، استقامت کن. دستاوردی بزرگ در انتظارت است. می خواهی از شکست ت  پله ی نردبان بسازی برای خودت. خوب تحلیل کن چه کردی و چه باید می کردی و چه نباید می کردی و کردی، و سختگیر باش.

3. حل ش کن

حالا افتادی روی سرپایینی و کارت دارد کم کم راحت تر می شود. نتایج مرحله ی قبل را دانه دانه ببین و با آن ها کنار بیا. نتایج تو باید نتایجی شفاف و راه-حل محور باشد. فلسفه های قُلمبه سُلمبه نساز و نتایجی را برای خودت لیست کن که به دردت بخورد. با خودت صادق باش و دستاوردت از شکست را با کم کاری در این مرحله از بین نبر.

4. تصاحب ش کن

حالا تویی و یک حکاکی جدید روی QR Code خودت. QR Code ها را دیده ای؟ آن ها ترکیبی هستند از سفیدی و سیاهی، پستی و بلندی، سطح و عمق که وقتی اسکن می شوند دنیایی از اطلاعات را در خروجی ظاهر می کنند. به یادت آوردی، تحلیل ش کردی، حل ش کردی، حالا باید بفرستی ش روی QR Code ت تا خودش را نشان دهد. بشود برای خودِ خود تو. که به آن افتخار کنی؛ نه به شکست ت، که به دستاوردهای با ارزشی که از قبال آن امروز برای خودت خلق کردی. آدم ها همین جور کم کم اورجینال می شوند. QR Code شان مثل هیچ کس دیگری نیست. آدم ها همین جور کم کم کاریزماتیک می شوند.

5. روایت ش کن

مگر می شود مراحل یک تا چهار را پیمود و به روایتی درجه یک و شنیدنی از شکست ها نرسید؟ موفقیت که دیگر جای خود دارد، و البته همه ی این مراحل را نیز می طلبد تا به روایتی ماندگار از آن رسید. حالا تو می دانی چه چیزی جشن قهرمانیت را بر هم زده است. حالا تو دیگر امکان ندارد از آن شیر با یال و کوپال زرد طلایی بترسی و نگاهت را از او بدزدی. حالا داستان شکست تو آن قدر جذاب است برای خودت، و برای شنوندگانت، که تصویری متشکل از پهنه ای روشن دوده گرفته با حباب لامپی زرد اما خاموش گوشه ی آن نمی تواند تبدیل شود به اکران های چند ساعته ی تکنفره ی کرخت و بی روح برای تو. حالا تویی و داستانی که همه ش انگیزه است از این که دنیا جای تغییر دادن است.

احسان گرجی

مدرس رهبری و توسعه فردی

© عکس کاور صفحه متعلق به attic24.typepad.com است.

رویداد پیشنهادی

کارگاه داستان TED زندگی شما چقدر جذاب است؟ روز جمعه 23 تیرماه از ساعت 9:00 الی 13:00 برگزار می گردد. در این کارگاه که با محوریت #توسعه_فردی طراحی شده است می آموزیم چگونه روایتی صادقانه از زندگی مان برای خودمان ترسیم کنیم و راهکارهای مواجهه با شکست ها و پیروزی ها، امیدها و نا امیدی ها، بالا و پایین ها و ترس ها و شهامت های زندگی مان را برای رسیدن به روایتی جذاب تر از زندگی مرور می کنیم. در این کارگاه می آموزیم QR Code اورجینالی برای خودمان خلق کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *