حس دستیابی می تواند بهترین تعریف از موفقیت برای خیلی از ما باشد.

برای رسیدن به تعریفی صحیح از حس دستیابی و این طعم از موفقیت بهتر است اول کمی به گذشته سفر کنیم. آزمایش های کتاب علوم راهنمایی را یادتان می آید؟ آن هایی که خطرشان کمتر بود را پیشنهاد می داد در خانه انجام دهیم و نتیجه را با دوستان مان در کلاس به اشتراک بگذاریم. بماند که تقریبا — که نه، تحقیقا — همه ی آن هایی که پیشنهاد نمی داد را مثل آتش زدن نوار منیزیم و مشاهده ی طیف های رنگی اش، تغییر ولتاژ ترانس با دستکاری در تعداد تیغه های فلزی اش و یا تشریح بدن یک موجود موذی انجام می دادیم و برایمان آنچنان اهمیتی نداشت گیاه لوبیا پشت بخاری چقدر قد می کشد! همه ی این ها را گفتم تا با هم یک آزمایش علمی انجام بدهیم. یعنی هر کداممان تک تک انجام بدهیم و نتیجه را با دوستان مان به اشتراک بگذاریم. بروید بیرون و از یک جمعیت هدف مثلا 15 نفره که به طور تصادفی انتخاب می شوند بپرسید موفقیت برای آن ها به چه معناست؟

تصویری از خط پایان مسابقات اتوموبیلرانی با تاکید بر حس دستیابی به موفقیت

حس دستیابی

یا همان Sense of Achievement

آزمایش بالا را انجام دادید؟ آیا هیچ دو جواب یکسانی در بین پاسخ ها داشتید؟ من این آزمایش را انجام دادم. برخی از جواب ها را با هم مرور کنیم:

  • «موفقیت یعنی به اهدافت برسی.»
  • «من وقتی در شغلم پیشرفت کنم یعنی موفق شده ام.»
  • «جواب مثبت یک موفقیت برای من گرفتن apply از یک دانشگاه در اروپاست.»
  • «موفقیت یعنی شادمانی. شادمانی از این که کارها داره خوب پیش میره.»
  • «موفقیت معنای دقیقی نداره. یه حس درونیه برای من که میگه به نتیجه رسیدم.»
  • «افراد موفق از خودشون راضی ن چون تلاششونو کردن.»
  • «موفقیت یعنی شکست نخوری. و اگر خوردی باز هم بلند شی.»
  • «موفقیت یعنی کاری کنی که همه تحسینت کنن.»
  • «من زمانی می گم موفقم که بتونم به اندازه ای که دلم می خواد پول دربیارم.»

همه ی این جواب ها درست هستند. هر کسی دیکشنری خودش را دارد و معنای موفقیت را در آن جستجو می کند. اما چیزی که نقطه ی مشترک تمامی این پاسخ هاست یک مفهوم است: Sense of Achievement یا حس دستیابی؛ حس رسیدن. درست همان لحظه ای که می گویی: آخیش، شُد!

حسی زیرک

و نه چندان همیشه قابل دسترس

حس دستیابی حسی زیرکی ست. حواس ش جمع است و خودش را بی خود و بی جهت خرج نمی کند. باید حتما شده باشد آنچه دنبال ش بوده ای تا خودش را نشان دهد و بگذارد طعم ش را بچشی. این همان حس ناب رسیدن است که درس خواندن مان را معنا می بخشد، که کارمان را لذت بخش می کند، که زندگی مان را شیرین می کند. حس دستیابی همیشه در دسترس نیست. زیرک است. دست نیافتنی ست. باید بپری بالا تا برای خودت کُنی اش. باید خسته نشوی، باید نا امید نشوی، باید کمی حتی جاه طلب باشی و حرص موفقیت را بزنی تا راضی شود بیاید نزدیک و خودش را بسپارد به تو.

این همان حس دستیابی است که ما در زندگی روزانه مان کم داریم و درگیر روزمرگی می شویم. یعنی اهدافی نیستند که برایشان بجنگیم، یعنی جنگی نیست که قهرمان ش بشویم، یعنی قهرمانی نیست که پیش خودمان یواشکی به او افتخار کنیم، یعنی افتخار نمی کنیم به آنچه می شود و آنچه داریم، یعنی قدر داشته هایمان را نمی دانیم، یعنی شکرگزار نیستیم، یعنی خوشحال نیستیم، یعنی حالمان خوب نیست. زود به زود زیاد به موفقیت که برسیم، مدام که برسیم، توقع مان را از خودمان بالاتر می بریم، ظرفیت مان را زیادتر می کنیم تا بکوشیم بیشتر برسیم و از نرسیدن هایمان راضی نباشیم.

موفقیت

و تعریف آن در دیکشنری شما

حس دستیابی را دریابید. در شروع برای خودتان اهداف کوچک کوچک بچینید و برای هر کدام شان حس رسیدن را تجربه کنید. بعد کم کم سایز اهداف را بالا ببرید و بگذارید این حس شما را به چالش بکشد. بگذارید رسیدن به آن توانمندتر و قدرتمندترتان کند. تا به روزهایی برسید که حس دستیابی به موفقیت هایی از جنس ناممکن ها را جشن بگیرید. راستی آیا موفقیت در دیکشنری شما چیزی غیر از این معنی می دهد؟ از تجربیات یکسان یا متفاوت خودتان در زیر همین صفحه برایمان بنویسید.

احسان گرجی

مدرس رهبری و توسعه فردی

© تصویر این صفحه از Bill Frymire است.

2 پاسخ
  1. سمیرا قلی زاده
    سمیرا قلی زاده گفته:

    و چه خوب که بشود مراقب این حس زیرک بود تا دست یافتن به آن، ما را از لمس لحظات ناب مسیر رسیدن باز ندارد و لذت ببریم از این مسیر پرفراز و نشیب تا قله!
    و شکر گزار باشیم که می توانیم دیکشنری مختص خودمان را داشته باشیم.

    پاسخ

تعقیب

  1. […] هر فرد در برخورد با حس های رسیدن مختلف، هضم آن ها، و بهره برداری از آن ها به عنوان سوخت مورد […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رویداد پیشنهادی

کارگاه داستان TED زندگی شما چقدر جذاب است؟ روز جمعه 23 تیرماه از ساعت 9:00 الی 13:00 برگزار می گردد. در این کارگاه که با محوریت #توسعه_فردی طراحی شده است می آموزیم چگونه روایتی صادقانه از زندگی مان برای خودمان ترسیم کنیم و راهکارهای مواجهه با شکست ها و پیروزی ها، امیدها و نا امیدی ها، بالا و پایین ها و ترس ها و شهامت های زندگی مان را برای رسیدن به روایتی جذاب تر از زندگی مرور می کنیم. در این کارگاه می آموزیم QR Code اورجینالی برای خودمان خلق کنیم.