دو به علاوه ی دو مساوی با پنج است!

سینرژی معجزه می کند در یک تیم. در تیمی که سینرژی در آن در جریان است نتایجی عجیب رقم می خورد. لیدر یک تیم همه چیز دارد اگر تیمش به فاز سینرژی وارد شده باشد. مدیریت سینرژی هنر می خواهد. سینرژی مدیریت می خواهد. اما سینرژی چگونه کار می کند؟ در این جستار سینرژی را بیشتر می شناسیم و ساز و کار آن را کشف می کنیم.

سینرژی یا هم افزایی چیست؟

ترجمه اش کرده اند: هم افزایی. ترجمه ی زیبا و درستی است. Synergy اتفاقی است که می تواند – و نه لزوما حتما – در یک تیم وُرک رخ دهد. دقیق ترش را بخواهیم بدانیم هم افزایی فازی بالاتر از تیم وُرک است. در تیمی که سینرژی در آن در جریان است نتایجی عجیب رقم می خورد. در تیمی که هم افزایی در آن در جریان است 5=2+2 گزاره ای درست و منطقی است. به فایل صوتی زیر که بخشی از یکی از کارگاه های آموزشی OrangeInk است گوش بدهیم:

سینرژی چه زمانی اتفاق می افتد؟

سینرژی لحظاتی جادویی از تیم وُرک است که می تواند به صورت مقطعی و یا همیشگی در یک تیم وجود داشته باشد. وجود هم افزایی در یک تیم از ورود آن تیم به فازی فراتر از تیم وُرک، لذت بسیار بیشتری از تیم وُرک و البته خروجی با کیفیتی بالاتر خبر می دهد. اگر هنر یک لیدر را در برقراری پایدار تیم وُرک در یک تیم قضاوت کنیم، ایجاد، شناخت و توالی سینرژی را بایستی به هنر متعالی وی در رهبریت تیم نسبت دهیم. این اتفاق زمانی اتفاق می افتد که لیدر تیم آگاهانه موارد زیر را در تیم نهادینه کرده باشد:

  1. در انتخاب اعضای تیم به همگرایی فکری آن ها در عین واگرایی توانایی ایشان توجه شده است؛
  2. اهداف تیم به صورت شفاف برای یکایک اعضای تیم شرح داده شده و در بستر مناسب با ابزار درست یادآوری می شود؛
  3. رهبر تیم خود با نمایش بالاترین کیفیت در ارائه ی بهترین مدل (Best Model Delivery) مسیر صحیح رسیدن به اهداف را عیان می کند؛
  4. روابط درکی، دریافتی و کلامی موجود در نیروی انسانی با تخصص کافی توسط مدیر منابع انسانی – در اینجا رهبر تیم – مدیریت شده و اعضای تیم خود را سرمایه ای انسانی با ارزش وفاداری به تیم وُرک و اهداف تیم می پندارند؛
  5. ارزش وفاداری به تیم وُرک و اهداف تیم در مورد چهارم ارزشی انتخابی و لذت بخش از جانب اعضای تیم است که با اولویت نسبت به ارزشمندی مالی انگاشته می شود.
تصویری از دو به غلاوه ی دو مساوی است با پنج، که بر مفهوم انرژی تاکید دارد.

سینرژی چگونه کار می کند؟

سینرژی زبان مشترک جدیدی در تیم است. با حضور هم افزایی کار نشدنی دیروز به مرحله ی شدن می رسد. این در حضور سینرژی ست که کاری که قبلا t مقدار زمان می برده در موعدی مثل t – n به سرانجام می رسد، و با کیفیتی بالاتر، و با جنون کیفیتی سختگیرانه تر. سینرژی انرژی همه را در تیم افزایش می دهد، شجاعت صحیح را تقویت می کند و معمولا به نتیجه می رسد. لذت تیم وُرکی که هم افزایی خلق می کند خود عامل محرکی برای تمدید هر چه طولانی تر آن است که البته همیشه به نتیجه نمی رسد و هنر متعالی رهبر تیم آن را تعیین می کند.

احسان گرجی

مدرس رهبری و توسعه فردی

1 پاسخ
  1. سمیرا قلی زاده
    سمیرا قلی زاده گفته:

    چه حس خوبی به من می ده خود کلمه انگلیسی اش!
    نمی دونم چرا موقعی که تو درس های دانشگاه باهاش سروکار داشتیم، من همیشه دوست ش داشتم!

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رویداد پیشنهادی

این کارگاه آموزشی مرکز ثقل باکس تابستان است. کارگاه آموزشی چگونه یک لیدر ناب باشیم؟ تور آموزشی دو روزه ای ست در مردادماه که در 8 ساعت بر مهمترین مباحث روزِ موفقیت و رهبریت شخصی، و تیمی و شغلی، متمرکز می شود و آموزش های آن را فراهم می آورد. حضور در این کارگاه تجربه ای بسیار کاربردی از #ارتقای_فردی و #تیم_ورک و رهبریتِ نابِ تیم برایتان خلق می کند.