با رعایت این 16 نکته تجربه ای ناب از پیشرفت شغلی برای خودتان رقم بزنید!

چگونه می توانیم در هر کسب و کاری که هستیم و در هر شغلی که داریم، تجربه ای ناب و لذتبخش از توسعه و پیشرفت شغلی برای خودمان بسازیم؟ کیفیت بالا داشته باشیم، ستاره شویم و ستاره بمانیم؟ می گویند ستاره ها خواستنی هستند. می گویند ستاره های هر شغل آرزوی دیگران می شوند برای همکاری با آن ها. می گویند سوپراستارهای هر شغل آرزوی دیگر تیم ها هستند برای جذب آن ها. و البته می گویند سوپراستارها باید خیلی از خودشان مراقبت کنند تا روزی درخشش شان کمرنگ تر نشود. حرکت در مسیر سوپراستار شدن در شغل مان، حرکت در مسیری سخت اما تحسین برانگیز است. در ادامه 16 نکته ی ظریف از توسعه شغلی به سبک آرنجینک را در دو قسمت با هم مرور می کنیم.

صداقت و پیشرفت شغلی

1. اگر می خواهید همیشه به رسمیت شناخته شوید مکتوب رفتار کنید. مکتوب رفتار کردن سواد بالای کاری ما را نشان می دهد.

2. برای همکاران قابل اعتماد باشیم. گوش خوبی باشیم. خیلی مواقع مشکل، مشکل نیست. وقتی گفته می شود راه حل هم همراه خودش می آید. آن گوش خوب که حال بقیه از صحبت کردن با آن ها خوب می شود درجه ی بالایی در هر شغل است.

3. صداقت بی قید و شرط در کار: آنچه فکر می کنیم با آنچه می گوییم با آنچه انجام می دهیم یکی باشد. به ظاهر ساده اند، اما همین دور و بر خودمان چند نفر اینگونه اند؟ و به خاطر داشته باشیم پیشرفت شغلی بدون صداقت ماندگار نیست و روزی که فکرش را هم نمی کنیم فرو می ریزد.

4. بدیهیات شغلی را به عنوان بدیهیات مطالبه کنیم و نه به عنوان امتیازاتی که به ما بفروشند. یکی از بزرگترین چالش های من در مدیریت HR در اکثر مجموعه هایی که تا بحال این مسئولیت را در آن ها داشته ام این مورد با رییس ها یا مدیران بوده. هیچ مدیری حق ندارد مثلا پرداخت حقوق را به عنوان امتیاز به کارمندانش بفروشد. این یکی از بدیهیات هر محیط کاری هست: افراد کار می کنند تا حقوق تعهد داده شده را به موقع دریافت کنند. و از آن مهمتر مطالبه ی این موارد به عنوان بدیهیات از سوی منابع انسانی است. پارسا پیروزفر در نمایش ماتریوشکا در یکی از پرده های نمایش این مورد را خیلی درست و هنرمندانه اجرا می کند. پیشنهاد می کنم در صورتی که این نمایش اجرای دوباره داشت حتما آن را ببینید و یا فیلمش را تماشا کنید.

تصویر انتزاعی پیشرفت شغلی

پیشرفت شغلی در گرو راه حل-محور بودن

5. راه حل-محور باشید. خودمان جزیی از گوله برف نشویم که هر چه می رویم جلوتر بیشتر در مشکل دفن بشویم. با آرامش و تمرکز روحیه ی حل مشکل را داشته باشیم و پس از حل آن برای ریشه یابی عوامل آن طبق تفکر انتقادی کنکاش کنیم. راه حل-محور بودن یکی از مشخصه های بارز پیشرفت شغلی در کلاس جهانی است.

6. متعهد باشیم. به عین تک تک قول هایی که می دهیم متعهد باشیم. اینطوری هم تصویر حرفه ای بزرگی کسب می کنیم به مرور، هم قول های هیجانی نمی دهیم و هم به همه این پیام را می دهیم که به عین تعهدات شان در مقابل ما پایبند باشند. حرفه ای ها اینجور آدم هایی هستند.

7. بی قید و شرط به کرامت انسانی احترام بگذاریم. خطاهای کاری دیگران را زیر سوال ببریم و نه شخصیت شان را! مرز این دو خیلی باریک است. هیچ کس را دست کم نگیریم تا دست کم گرفته نشویم. در کسب و کارمان خُردترین مشتری را همان قدر تحویل بگیریم که کلان ترین آن ها را. این اصل صفرم مدیریت منابع انسانی است که در جاهای بسیار کمی رعایت می شود. متاسفانه.

8. برای خودمان وقت بگذاریم. توسعه فردی را جدی بگیریم. پیشرفت شغلی بدون توسعه فردی امکان پذیر نیست. روی کیفیت کارمان بازنگری کنیم و خودمان را تشویق و تنبیه کنیم. پیشنهاد من برای این کار گذاشتن موبایل در حالت سایلنت در کیف یا کوله است (Zero Device Time)، خریدن یک بسته بادام زمینی پیاز و جعفری مانی و یک پیاده روی شخصی در یکی از همین غروب های درجه یک آذر. خیلی جواب می دهد!

احسان گرجی

مدرس رهبری و توسعه فردی

© تصویر این صفحه از Yousef Al Nasser است. تصویر معرفی مطلب از Gary Bending است.

مطالعه ی پیشرفت شغلی به سبک آرنجینک — قسمت دوم

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *