شتابدهنده های استارت آپ ها چقدر به ما در دستیابی به رویاهایمان کمک می کنند؟

شتابدهنده ها چه کار می کنند؟ به چه درد ما می خورند؟ اگر تا به حال چیزی در مورد استارت آپ ها شنیده باشید احتمالا کلمه «شتابدهنده» هم به گوشتان آشناست.  انگار این دو کلمه را به هم چسبانده اند که هر جا این هست آن یکی هم هست. و واقعا هم همینطور هست، این دو به هم بسیار نزدیک اند. تا به حال شده به فکر راه انداختن یک استارت اپ افتاده باشید؟ برای این کار از چه کسی کمک می گیرید؟ چطور می فهمید که ایده شما موفق می شود؟ تیم شما مناسب راه اندازی این ایده هست؟ اصلا شما کارآفرین هستید یا ادای آن را در می آورید؟ اینها معمولا سوال هایی هستند که هنگام ثبت نام در فرم پذیرش یک شتابدهنده با آن ها مواجه می شوید. ما در این مقاله می خواهیم ببینیم که واقعا شتابدهنده ها چقدر به ما در به حقیقت پیوستن رویایمان که همان ساختن استارت آپ مطبوع ماست، کمک می کنند.

تعریف شتابدهنده و خدمات آن

شتابدهنده همانطور که از نامش معلوم است، سازمانی ست که کمک می کند تا استارت آپ ها راحت تر و سریع تر مسیر پیشرفت را طی کنند. شتابدهنده ها کمک می کنند تا تیم ها درست انتخاب شوند؛ استارت آپ ها بر اساس یک ایده معتبر* جلو بروند؛ و تمام مسائل مربوط به کسب و کار، بازاریابی و رشد که یک استارت آپ نیاز دارد را برآورده کنند.

شتابدهنده ها معمولا از افرادی تشکیل می شوند که خود قبلا یا هم اکنون کار آفرین بوده اند یا هستند؛ این افراد تجربه، تخصص و شبکه ای از افراد متخصص خود را در اختیار استارت آپ ها قرار می دهند؛ از آنجایی که این افراد خود طعم کارآفرینی را چشیده اند، و احتمالا بسیار شکست خورده اند، کمک می کنند تا شکست به حداقل برسد، و رشد و موفقیت به حداکثر. شتابدهنده ها معمولا علاوه بر خدمات بالا، به استارت آپ ها مکانی برای استقرار موقت می دهند که این مکان، با استارت آپ های دیگر این شتابدهنده به اشتراک گذاشته می شود؛ همین موضوع باعث می شود تا شبکه ای از کارآفرینان در کنار هم قرار بگیرند و بتوانند به یکدیگر در موارد مختلف کمک کنند.

تصویری با مفهوم اوج گیری با تاکید بر سوال درباره ی رابطه ی استارت آپ ها و شتابدهنده ها

شتابدهنده ها در ازای این خدمات چه چیزی از شما طلب می کنند؟

شتابدهنده ها در ازای این خدمات از شما می خواهند که تمام وقت روی استارت آپ خود کار کنید. و همچنین مالک درصدی از استارت آپ شما می شوند که این درصد معمولا بین صفر تا ۱۵ درصد متغیر است.

روی دیگر سکه

شتابدهنده ها مانند فرشتگان نجاتی هستند که شما را از نادانی رهایی می دهند و به سوی نور هدایت می کنند. به واقع هم همینطور است. اما هدایت به سمت نور تا رسیدن به آن را اگر ۱۰۰ مرحله در نظر بگیریم، شتاب دهنده ها ۱۰ الی ۱۵ مرحله بیشتر شما را به جلو هدایت نمی کنند.

مشکلاتی که شتابدهنده ها دارند:

آنطور که گفته می شود نیستند!

از سال ۹۲ مفهوم استارت آپ و شتابدهنده وارد ایران شد. از آن موقع به بعد این موضوع بسیار داغ شده و صدها و شاید هزاران استارت آپ ایجاد شدند و بنابر تقاصا ده ها شتابدهنده نیز در کشور ایجاد شدند. از مراکز رشد دانشگاه ها گرفته تا شتابدهنده های دولتی و مستقل، همه و همه ادعای رشد دادن استارت آپ ها را داشته و دارند، اما پورتفولیوی آن ها در این دوران جز یکی دو شتابدهنده همچین چیزی را نشان نمی دهد.

کارآفرین واقعی نیستند!

در بسیاری از این شتابدهنده ها، افرادی که خود را منتور معرفی می کنند، هیچ گونه کارآفرینی موفقی نداشته اند. و صرفا کارآفرینی را از کتاب ها و فیلم های آموزشی یاد گرفته اند. که در بعضی موارد باعث شکست استارت آپ می شوند تا رشد آن!

با همه یک جور رفتار می کنند!

متاسفانه در شتابدهنده ها با همه یک جور رفتار می شود به طوری که به استارت آپی که کسب و کار آن دو طرفه است** با استارت آپی که کسب و کارش یک طرفه است، یک جور آموزش داده می شود، و یا خدمات یکسانی داده می شود. زمانی که استارت آپ ی سخت افزاری باشد این مشکل به اوج خود می رسد.

متخصص فنی یا وجود ندارد یا تجربه ی کافی ای ندارد!

شتابدهنده ها بنا را بر این می گذارند که تیم کارآفرینی باید از نظر فنی کامل باشد، و هیچ متخصص و منتور فنی وجود ندارد که برای شرایط مختلف تیم را راهنمایی کند. به عنوان مثال اگر شما یک گجت هوشمند بسازید، شتابدهنده هیچ کمکی به شما نمی کند که چطور محصول خود را طراحی و تولید کنید. و یا اینکه در زمان رشد از چه تکنولوژی توسعه نرم افزار استفاده کنید تا بهترین تجربه کاربری را خلق کنید.

نتیجه

با تمام این مشکلات شتابدهنده ها همچنان فرشتگان نجات هستند، که کمک زیادی می کنند تا استارت آپ ها رشد کنند و کارآفرینان بتوانند به آرزوی خود برسند. اما توصیه می کنم قبل از اینکه وارد دوره ی شتابدهی شوید حتما اطمینان حاصل کنید که جای درستی آمده اید و این شتابدهنده مناسب ترین گزینه برای نیاز های شماست.

*یک ایده استارت آپی زمانی معتبر است که با روش های مختلف امتحان شود و مطمئن باشیم که این استارت آپ نیازی از مردم را برطرف می کند و مردم حاضر هستند از آن استفاده کنند.

**کسب و کار دو طرفه کسب و کاری است که هم باید مردم را ترغیب کند تا از محصول آن ها استفاده کنند، و هم تولید کننده یا خدمات دهنده ای که خدماتی را ارائه می دهد ولی به صورت سنتی. این کسب و کار به صورت واسطی هست که بین یک کسب و کار سنتی و مردم قرار دارد.

© تصویر این صفحه از canadiantabs5online.com و تصویر معرفی جستار از inhabitat.com است.

امیرحسین ولیدآبادی

امیرحسین در دانشگاه صنعتی شاهرود مهندسی نرم افزار خوانده. او به موسیقی، کتاب، سینما و برنامه نویسی استارت آپ ها علاقه دارد. و تجربه چند استارت آپ شکست خورده را نیز به همراه دارد.

1 پاسخ
  1. نگار
    نگار says:

    مطلب جالبی بود راجع به شتابدهنده ها. فقط کسی که داخل فضای شتابدهدنده شده باشه میتونه شرایط نابرابرش رو درک کنه. ممنون

    پاسخ

دیدگاه شما

نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *